Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

LT1037 Läraren, ledaren och skolan 6,0 hp

Välj termin och kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Kursval

Gäller för kursomgång

HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande

Anmälningskod

50589

Rubriker med innehåll från kursplan LT1037 (HT 2023–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen introducerar och behandlar ett antal teoretiska perspektiv på pedagogiskt ledarskap och grupprocesser. Kursen ger möjligheter att kritiskt granska och reflektera ledarskap som begrepp, hur det konstrueras i relation till andra begrepp som makt, kön och kultur inom de tekniska, naturvetenskapliga och matematiska kunskapsområdena samt till frågor som rör styrning av och i organisationer. I kursen studeras förutsättningar och möjligheter för ledarskap med särskilt fokus på lärande- och utbildningsorganisationer, där det professionella pedagogiska ledarskapets utmaningar diskuteras i förhållande till pedagogiska dilemman, konflikthantering, professionella samtal och sociala relationer.  

Till kursen hör verksamhetsförlagd utbildning (VFU) motsvarande 1,5 hp, som innefattar en studie av ledarskapet inom tekniska, naturvetenskapliga eller matematiska utbildningsmiljöer och som aktualiserar för kursen centrala områden. 

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  1. redogöra för och diskutera olika teoretiska perspektiv avseende ledarskap och grupprocesser, som rör demokrati, maktordning, styrning och påverkan,  

  2. analysera olika lärandesituationer med fokus på ledarskap i relation till organisation, såväl inom formella utbildningsorganisationer som i andra former av lärandestrukturer,  

  3. kritiskt reflektera över frågor om hur ledarskap konstrueras i förhållande till maktordning, styrning och det professionella uppdraget i skolan inom de tekniska, naturvetenskapliga och matematiska områdena.  

  4. diskutera det professionella pedagogiska ledarskapet inom teknik, naturvetenskap eller matematikundervisning utifrån frågor som rör pedagogiska dilemman, sociala relationer, konflikthantering och professionella samtal.  

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Ingen information tillagd

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Examinationsuppgift, individuell, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • VFU1 - Verksamhetsförlagd utbildning (VFU), 1,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.  

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.  

Kursens examineras dels genom en individuell skriftlig uppgift, dels genom en VFU rapport. För detaljerad information se studiehandledning för kursen. Som betyg på kursen används en sjugradig målrelaterad betygsskala baserad på den individuella skriftliga examinationen: Godkända betyg (i fallande ordning) A = Utmärkt B = Mycket bra C = Bra D = Tillfredsställande E = Tillräckligt Underkända betyg Fx = Underkänd, något mer arbete krävs F = Underkänd, mycket mer arbete krävs

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Kristina Andersson (kriand2@kth.se)