Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

LT1051 Perspektiv på lärande, skola och styrning 5,0 hp

Välj termin och kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Kursval

Gäller för kursomgång

HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande

Anmälningskod

50497

Rubriker med innehåll från kursplan LT1051 (HT 2024–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

I syfte att ge en kontext till undervisningsprocessen, fokuserar kursen på skolans villkor, styrning och relevanta styrdokument samt olika pedagogisk-didaktiska perspektiv. Kursen består av två delmoment; moment 1 och 2:

I det första momentet, Utbildning, skola och samhälle, är syftet är att ge en introduktion till skolans villkor och styrning, inkluderat lagar och förordningar, samt normer och värderingar. Även utvecklingen av lärar-/elevrollen samt skolans roll i relation till utbildning, demokrati och fostran ingår.

Det andra momentet, Perspektiv på lärande, behandlar olika perspektiv på lärande (lärandeteorier och representanter för dessa) såsom: behaviorism, kognitivism, pragmatism, lärande i ett sociokulturellt perspektiv samt lärande i ett situerat perspektiv. I detta moment lyfts teoriernas huvuddrag, synen på individen och lärandet samt deras betydelse för undervisning.

Lärandemål

Efter avslutad kurs, skall studenten kunna:

        Moment 1:

  1. redogöra för samt jämföra hur synen på barn och ungdom förändrats genom tiderna och beskriva hur dessa förändringar påverkat skolans verksamhet
  2. redogöra för samt jämföra läraruppdraget förr och nu, samt beskriva dess förändring över tid
  3. redogöra för skolans uppdrag vad gäller utbildning och fostran i relation till demokratiska värderingar, deklarationen om mänskliga rättigheter och konventionen om barnens rättigheter och reflektera över dess praktiska konsekvenser idag
  4. redogöra för principerna för skolans styrning och analysera hur politisk styrning av skolan hänger samman med lärarens praktiska vardag

    Moment 2: Perspektiv på lärande:
  5. redogöra för de huvudsakliga dragen i de dominerande lärandeteorierna och jämföra deras syn på människan och lärandet
  6. analysera autentiska lärandesituationer och argumentera för vad i undervisningen som försvårar och möjliggör lärande med hjälp av olika lärandeteorier

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Grundläggande behörighet för högskolestudier

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INLA - Inlämningsuppgift, 3,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • SEMA - Seminarium, 1,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Ida Naimi-Akbar (idna@kth.se)

Övergångsbestämmelser

Kurser påbörjade innan ht2024 exmineras enligt tidigare kursplan tom ht 2025. Exminator avgör sedan hur tidigare avklarade moduler kan tillgodoräknas i nya kursplanen.

INLA motsvarar tidigare SEM1 och INL1, SEMA motsvarar tidgare SEM2 och INL2