Studenten introduceras i skolans verksamhet och organisation samt medverkar i den dagliga skolverksamheten i relevanta ämnen på relevant nivå i skolsystemet. Kursen fokuserar på lärarens yrkesroll och skolan som pedagogisk miljö. Studierna innebär att utifrån gjorda erfarenheter, relevanta ämneskunskaper och systematisk reflektion integrera teori och praktik
LT2029 Verksamhetsförlagd utbildning 3 15,0 hp
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- agera i enlighet med skolans värdegrund och demokratiuppdrag
- planera och leda undervisning utifrån styrdokument och relevanta ämneskunskaper och teoretiska perspektiv, i beaktande av elevernas förkunskaper, intressen och behov
- visa tydlighet och lyhördhet i ett ledarskap präglat av öppenhet, lärande och dialog
- diskutera bedömingsformer och betygsättning i enlighet med nationella styrdokument, vetenskaplig kunskap och beprövad erfarenhet
- på ett ansvarsfullt sätt fungera som ledare för elever och medarbetare till skolans personal samt konstruktivt reflektera över dessa relationer ur etiska och lärandeorienterade perspektiv
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Lägst betyget godkänd på LT1027 Verksamhetsförlagd utbildning 1 samt LT1028 Verksamhetsförlagd utbildning 2.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Anges senast tre veckor före kursstart.
Delar av kurslitteraturen är på engelska
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- VFU1 - Verksamhetsförlagd utbildning, 15,0 hp, betygsskala: VG, G, U
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Kursen examineras utifrån följande underlag
- studentens dokumentation av VFU
- studentens muntliga redovisningar vid reflektionsseminarier
- VFU-handledarens skriftliga omdöme om studentens insatser och kunskaper
Betygskriterier delas ut vid kursstart
Betyg ges på skalan underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG).
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.