Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

LT2029 Verksamhetsförlagd utbildning 3 15,0 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan LT2029 (VT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Studenten introduceras i skolans verksamhet och organisation samt medverkar i den dagliga skolverksamheten i relevanta ämnen på relevant nivå i skolsystemet. Kursen fokuserar på lärarens yrkesroll och skolan som pedagogisk miljö. Studierna innebär att utifrån gjorda erfarenheter, relevanta ämneskunskaper och systematisk reflektion integrera teori och praktik

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna

- agera i enlighet med skolans värdegrund och demokratiuppdrag

- planera och leda undervisning utifrån styrdokument och relevanta ämneskunskaper och teoretiska perspektiv, i beaktande av elevernas förkunskaper, intressen och behov

- visa tydlighet och lyhördhet i ett ledarskap präglat av öppenhet, lärande och dialog

- diskutera bedömingsformer och betygsättning i enlighet med nationella styrdokument, vetenskaplig kunskap och beprövad erfarenhet

- på ett ansvarsfullt sätt fungera som ledare för elever och medarbetare till skolans personal samt konstruktivt reflektera över dessa relationer ur etiska och lärandeorienterade perspektiv

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Lägst betyget godkänd på LT1027 Verksamhetsförlagd utbildning 1 samt LT1028 Verksamhetsförlagd utbildning 2.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Anges senast tre veckor före kursstart.

Delar av kurslitteraturen är på engelska

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

VG, G, U

Examination

  • VFU1 - Verksamhetsförlagd utbildning, 15,0 hp, betygsskala: VG, G, U

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Kursen examineras utifrån följande underlag

- studentens dokumentation av VFU

- studentens muntliga redovisningar vid reflektionsseminarier

- VFU-handledarens skriftliga omdöme om studentens insatser och kunskaper

Betygskriterier delas ut vid kursstart

Betyg ges på skalan underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG).

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Helena Isaksson Persson, Susanne Engström