LT2032 Undervisning och bedömning i matematik och teknik eller naturvetenskap 9,0 hp
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursval
Gäller för kursomgång
HT 2024 Start 2024-10-28 programstuderande
Anmälningskod
51406
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen består av obligatoriska seminarier i två delar; matematikdidaktik samt teknikdidaktik eller naturvetenskapsämnenas didaktik. Studenten läser teknikdidaktik eller naturvetenskapsdidaktik beroende på inriktning i programmet.
Kursen behandlar olika former av bedömning; formativ, summativ, kamratbedömning, etc, samt hur dessa bedömningsformer förhåller sig till lärande, undervisningens ramfaktorer, skolans kunskapskrav och betygssättning. Kommunikation och interaktion i och utanför klassrummet som en del av den ständigt pågående formativa bedömningen i undervisningen behandlas. IKThjälpmedel som t.ex. lärplattformar, AI, simuleringar och responssystem behandlas.
3 (3)
Exempel ges från ungdomars och vuxnas lärande.
Kursen består av följande delar:
Matematikdidaktik, 5 hp
Samt en av följande delar beroende på ämneskombination:
Teknikdidaktik, 4 hp
eller
Naturvetenskapsämnenas didaktik, 4 hp
Lärandemål
Alla studenter läser Matematikdidaktik och ska efter avslutad kurs kunna:
Matematikdidaktik, 5 hp:
1. Planera och utvärdera undervisning i matematik med fokus på kommunikation och elevers lärande utifrån aktuella styrdokument
2. Diskutera och problematisera ämnesdidaktiska teorier om undervisning och bedömning i matematik samt diskutera hur kunskapen om dessa kan påverka undervisningen
3. Analysera och konstruera olika sätt att utvärdera undervisningen och synliggöra elevers lärande och utveckling i relation till undervisningens mål och ämnesdidaktiska teorier.
4. Konstruera och förklara bedömning och genomförande av laborationer, demonstrationer och/eller motsvarande undervisningsaktiviteter inom matematik
Studenter som läser det valbara momentet om teknikdidaktik, ska efter avslutad kurs dessutom kunna:
Teknikdidaktik, 4 hp:
5. Planera och utvärdera undervisning i teknik med fokus på kommunikation och elevers lärande utifrån aktuella styrdokument
6. Diskutera och problematisera ämnesdidaktiska teorier om undervisning och bedömning i teknik samt diskutera hur kunskapen om dessa kan påverka undervisningen
7. Analysera och konstruera olika sätt att utvärdera undervisningen och synliggöra elevers lärande och utveckling i relation till undervisningens mål och ämnesdidaktiska teorier.
8. Konstruera och förklara bedömning och genomförande av teknikutvecklingsprocessen, undersökande och utvärderande arbetssätt och och/eller motsvarande undervisningsaktiviteter inom teknik (detta inbegriper t.ex. tekniklaborationer och simuleringar)
Studenter som läser det valbara momentet om naturvetenskapsämnenas didaktik ska efter avslutad kurs förutom lärandemål 1-4 kunna:
Naturvetenskapsämnenas didaktik, 4 hp:
9. Planera och utvärdera undervisning i naturvetenskap med fokus på kommunikation och elevers lärande utifrån aktuella styrdokument
10. Diskutera och problematisera ämnesdidaktiska teorier om undervisning och bedömning i naturvetenskap samt diskutera hur kunskapen om dessa kan påverka undervisningen
11. Analysera och konstruera olika sätt att utvärdera undervisningen och synliggöra elevers lärande och utveckling i relation till undervisningens mål och ämnesdidaktiska teorier
12. Konstruera och förklara bedömning och genomförande av laborationer, demonstrationer och/eller motsvarande undervisningsaktiviteter inom naturvetenskap (detta inbegriper t.ex. simuleringar)
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Matematikdidaktik med verksamhetsförlagd utbildning för gymnasiet, 7,5 hp (UMK213), Lärande som professionellt uppdrag, 8,5 hp (DIK200), Ungdomars utveckling och lärande i naturvetenskap och teknik, 6 hp (UMK310), VFU2: experiment och lärandemiljöer, 11 hp (LT1035)
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Matematikdidaktik, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- INL2 - Teknikdidaktik, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- INL3 - Naturvetenskapsdidaktik, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- SEM1 - Seminarier matematikdidaktik, 2,0 hp, betygsskala: P, F
- SEM2 - Seminarier teknikdidaktik, 2,0 hp, betygsskala: P, F
- SEM3 - Seminarier naturvetenskapsdidaktik, 2,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Deltagande i obligatoriska gruppuppgifter och seminarier
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.