Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

LT2044 Ämnesdidaktik: Lärande och undervisning i teknik, del 1 6,0 hp

Välj termin och kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Kursval

Gäller för kursomgång

HT 2024 KPUFU programstuderande

Anmälningskod

40012

Rubriker med innehåll från kursplan LT2044 (VT 2024–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Lärande  och  undervisning i teknik  på  framför  allt  gymnasieskolan  och  grundskolans högstadium.  Innehållet spänner  från  ämnenas historia  och  plats i utbildningssystemet,  till undervisnings-  och  bedömningsmetoder.  Särskild  uppmärksamhet ägnas åt teknikämnenas plats  i  den  större  helhet som skolsystemet utgör,  samt genus  och  jämställdhetsaspekter på teknik  och  teknikundervisning. 

Lärandemål

Efter  godkänd kurs ska  studenten  kunna

1. Beskriva nuvarande  teknikämnens framväxt och  deras föregångares historia  i  grund- och  gymnasieskolan  ur läroplansteoretiska  och  kunskapsteoretiska  perspektiv

2. Diskutera  de  tekniska  ämnenas syfte  och  deras relation  till  andra  skolämnen, till skolans övergripande  mål, uppdrag  och  riktlinjer  samt till  gymnasieprogrammens examensmål 

3  Problematisera  de  tekniska  ämnena  och  deras plats  i  skolsystemet utifrån  jämlikhets-, jämställdhets-  och  mångfaldspersperspetiv 

4  Diskutera  och  kritiskt utvärdera  skapande  arbete  inom teknikämnena, med särskilt fokus  på  tekniskt utvecklingsarbete 

5  Planera teknikundervisning för  en  längre  period,  i  enlighet med gällande styrdokument, med rimlig progression  och  med  hänsyn  tagen  till  andra  skolämnen och  elevers  skilda  intressen 

6  Diskutera  hur  olika  undervisningsresurser och  hjälpmedel  (både  digitala  och  analoga) kan  stödja  elevers  lärande  i  teknik

7  Diskutera  och  analysera  bedömning och  betygsättning i teknik  utifrån  gällande styrdokument  och  beprövad erfarenhet. 

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Godkänt betyg (lägst G resp. E) på kurserna LT1045 Verksamhetsförlagd utbildning 1 (15 hp) samt UM7101 Ämnesdidaktik, läroplansteori, betyg och bedömning (10 hp).

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Skriftliga inlämningsuppgifter, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • SEM1 - Seminarier, 2,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Kursbetyget avgörs av  betyget på  INL1.

Övriga krav för slutbetyg

Aktivt deltagande  i obligatoriska  seminarier. 

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och lärande

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Övriga föreskrifter

Verksamhetsförlagd  utbildning genomförs  parallellt med denna  kurs.  Datainsamling, intervjuer  o.d.  på  VFU-skolan  kan  förekomma.