Se kurs-pm.
ME1010 Organisation och kunskapsintensivt arbete 6,0 hp

En tydlig trend är att industriella organisationer blir mer och mer kunskapsintensiva. Orsaker till detta är bland annat utvecklingen inom informationsteknologiområdet samt en pågående kunskapsspecialisering samt samarbete mellan olika kunskapsområden. Kursen ger teknologerna insikt och kunskap om hur man leder, organiserar och arbetar i kunskapsintensiva kontexter.
Information per kursomgång
Information för HT 2025 Start 2025-08-25 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-08-25 - 2025-10-24
- Perioder
HT 2025: P1 (6 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
51991
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Antal platser
Min: 10
- Målgrupp
- CDATE
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Del av program
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan ME1010 (HT 2023–)Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
Föreläsningar kring organisation, verksamhetsledning, projektledning, hållbart arbete, gruppdynamik, team, motivationsteorier, självledarskap, kreativitet mm.
Kursen baseras på en kombination av föreläsningar om teorier och modeller, gästföreläsning från kunskapsintensiva företag samt inlämningar individuellt och i grupp.
Lärandemål
Kursens övergripande mål är att teknologen ska förstå och tillägna sig perspektiv på kunskapsintensivt arbete samt förberedas inför framtida befattningar inom kunskapsintensiva branscher. Kursen ska också ge en teoretisk grund för fortsättningskurser inom organisation och ledarskap.
Efter fullgjord kurs skall studenterna kunna:
- Redogöra för vad som kännetecknar kunskapsintensivt arbete samt demonstrera kunskap om olika sätt att organisera denna slags verksamheter och relatera till omständigheter som gör dessa mer eller mindre lämpliga.
- Kartlägga ledningsutmaningar relaterat till kunskapsintensivt arbete utifrån medarbetar- och ledningsperspektiv.
- Redogöra för de viktigaste forskningsbaserade teorierna och kunskapsområdena för ledning och organisering av kunskapsintensivt arbete.
- Beskriva och kritiskt diskutera hur man i kunskapsintensiva verksamheter kan och bör ta hänsyn till social hållbarhet.
- Analysera ledningsutmaningar relaterat till kunskapsintensivt arbete utifrån både medarbetar- och ledningsperspektiv.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet.
Kurslitteratur
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- INL3 - Inlämningsuppgift, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- PRO3 - Projekt, 2,0 hp, betygsskala: P, F
- PRO4 - Projekt, 1,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- KON1 - Kontrollskrivning, 1,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- KON2 - Kontrollskrivning, 1,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Övriga krav för slutbetyg
Obligatorisk närvaro på vissa kursmoment.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Övrig information
Endast öppen för CDATE2.
Inga utbytesstudenter.
Ersätter 4D1097.