Hoppa till huvudinnehållet

ME1036 Industriell marknadsföring 6,0 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan ME1036 (HT 2016–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen omfattar två huvudsakliga områden: strategisk marknadsföring och taktisk industriell marknadsföring. Inom den strategiska marknadsföringen ligger tyngdpunkten på segmentering, positionering och målgruppering av den industriella marknaden. Inom den taktiska marknadsföringsmixen, samt den operativa samordningen av företagets marknadsföringsaktivieter. Kursen nyanserar och breddar den traditionella marknadsföringsmixen för en industriell marknadsplats.

Lärandemål

Efter kursen ska studenten kunna:

  • segmentera en industriell marknad
  • positionera teknologiska produkter och lösnngar på marknaden
  • ha en fördjupad förståelse för konsumentbeteende och komplexa köpbeslutsprocesser med höginvolverande produkter
  • utföra strategisk och taktisk markadsföring genom marknadsmixen
  • skapa kärnvärden och identitet för ett industriellt varumärke
  • upprätta en realistisk marknadsplan med marknadsaktiviteter och uppföljning.
  • använda elementen i en industriell marknadsföringsmix.
  • implementera och göra uppföljning av en industriell marknadsföringsplan

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Grundläggande behörighet. Grundkurs i Industriell ekonomi (ME1003 eller motsvarande) och grundkurs i marknadsföring (ME1035 eller motsvarande).

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

"A Framework for Marketing Management", Kotler, P & Keller, K.L (2012)

Vetenskapliga artiklar kring industriell marknadsföring

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • PRO1 - Projekt, 3,0 hp, betygsskala: P, F
  • TEN1 - Skriftlig tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Examineras med en tentamen och projektarbete.

Projekt: Industriell Marknadsplan 3 hp

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Henrik Uggla (huggla@kth.se