Kursen omfattar två huvudsakliga områden: strategisk marknadsföring och taktisk industriell marknadsföring. Inom den strategiska marknadsföringen ligger tyngdpunkten på segmentering, positionering och målgruppering av den industriella marknaden. Inom den taktiska marknadsföringsmixen, samt den operativa samordningen av företagets marknadsföringsaktivieter. Kursen nyanserar och breddar den traditionella marknadsföringsmixen för en industriell marknadsplats.
ME1036 Industriell marknadsföring 6,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagd
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan ME1036 (HT 2016–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter kursen ska studenten kunna:
- segmentera en industriell marknad
- positionera teknologiska produkter och lösnngar på marknaden
- ha en fördjupad förståelse för konsumentbeteende och komplexa köpbeslutsprocesser med höginvolverande produkter
- utföra strategisk och taktisk markadsföring genom marknadsmixen
- skapa kärnvärden och identitet för ett industriellt varumärke
- upprätta en realistisk marknadsplan med marknadsaktiviteter och uppföljning.
- använda elementen i en industriell marknadsföringsmix.
- implementera och göra uppföljning av en industriell marknadsföringsplan
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet. Grundkurs i Industriell ekonomi (ME1003 eller motsvarande) och grundkurs i marknadsföring (ME1035 eller motsvarande).
Kurslitteratur
"A Framework for Marketing Management", Kotler, P & Keller, K.L (2012)
Vetenskapliga artiklar kring industriell marknadsföring
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projekt, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Skriftlig tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Examineras med en tentamen och projektarbete.
Projekt: Industriell Marknadsplan 3 hp
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.