Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

ME1402 Projektledning för k 6,0 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan ME1402 (HT 2016–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen behandlar följande ämnen:

  • Projektprocessen: ett projektmål och typiska livscykel
  • Projektets omgivning och intressenter
  • Projektplanering
  • Team och gruppdynamik

Genomgående i kursen presenteras exempel på industriella projekt från kemisektorn.

Lärandemål

Att ge kursdeltagarna grundläggande kunskaper om projektledning i olika typer av industriell verksamhet. Målet är att kursdeltagarna efter genomgången kurs skall vara väl förberedda för att medverka i industriellt projektarbete inom sina respektive teknikområden.

Efter att ha genomgått kursen skall den studerande kunna:

  • Beskriva projektledningslärans grundläggande begrepp och modeller
  • Formulera projektmål som är realistiska och utvärderingsbara
  • Beskriva de huvudsakliga uppgifterna och ansvarsområdena för en projektledare
  • Beskriva ett typiskt projekts livscykel och de grundläggande principerna bakom de vanligaste projektmodellerna
  • Beskriva de vanligaste metoderna för att strukturera och tidplanera ett projekt samt att även kunna välja vilka av dessa verktyg som bör användas i en given projektsituation
  • Utveckla en projektplan med hjälp av dessa metoder
  • Använda verktyg för riskhantering
  • Beskriva de vanligaste gruppdynamiska modellerna relevanta för projektarbete.
  • Förklara relationen mellan projektorganisationer och permanenta organisationer samt beskriva vilka lösningar som finns på de problem som är inbyggda i denna relation
  • Förklara relationen mellan projekt och deras externa omgivning och applicera en intressentanalys på ett specifikt projekt
  • Analysera praktiska problem m h a projektledningslärans verktyg och begrepp samt ge rekommendationer om hur ledningen av ett projekt kan förbättras
  • Reflektera över gruppsammansättning och gruppdynamiska aspekter i teamarbete

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Grundläggande behörighet.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Kursbok anslås vid kursstart

Därutöver ingår även material som delas ut under kursens gång.
Allt utdelat material finns att hämta på INDEKs expedition efter aktuell föreläsning.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • SEMA - Seminarium/inlämningsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: P, F
  • TENA - Tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Industriell ekonomi

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Britta Nordin Forsberg (britta.forsberg@indek.kth.se)

Övrig information

Öppen endast för CTKEM1