- Brand Portfolio teori
- Brand Portfolioroller
- Energiskapande och diferentierande varumärken
- Industriella varumärkesrelationsspektrum
- Skapande av energi i en varumärkesportfölj
- Inklusiva vs exklusiva portföljstrategier
- Co-branding, ingredient branding och brand alignment
- Brand Portfolio Framtidsplanering
ME2025 Brand Portfolio Management 6,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagd
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan ME2025 (VT 2013–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter den här kursen ska deltagarna mer kritiskt kunna bedöma storleken och strukturen på en varumärkesportfölj och hur man ska gå tillväga för att optimera varumärkesportföljen strategiskt, samt att bättre kunna avgöra när man ska lägga till varumärken eller krympa portföljens storlek. Dessutom får studenterna lära sig hur man skapar specifika roller för varumärkesportföljen samt synergier mellan varumärkena i portföljen. Studenterna ska också bli medvetna om och kunna applicera varumärkesportföljtänkandet på sin egen karriärplanering och positionering på arbetsmarknaden.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
ME1023 Industriell marknadsföring, eller liknande.
Kurslitteratur
Aaker, D.A. (2004) Brand Portfolio Management, The Free Press, New York
Uggla, H (2006) Ed., Brand Portfolio Metaphors, Ph.D Brand Management Publishing Group, Sweden.
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- LIT1 - Literature Task, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Examination, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Övrig information
Beslut/fastställd 2007-01-01.
Ersätter 4D1314.