ME2039 Knowledge Management 6,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: HT 2018
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursens innehåll och pedagogik syftar till att sammanbinda teori kring Knowledge Management med praktiska fall från näringsliv och industri. Kursens huvudavsnitt:
- Grundläggande teorier inom lärande organisationer och erfarenhetsåterföring.
- Kunskapsorganisationens uppbyggnad, ledning, underhåll och kostnad.
- Systematisk erfarenhetsåterföring genom utvärdering efter avslutade projekt.
- Erfarenhetsåterföring i snabba processer.
Lärandemål
Efter fullgjord kurs skall kursdeltagaren:
- kunna beskriva och analysera företag och projekt som kunskapsorganisationer.
- känna till hur företag tillämpar, förnyar och avvecklar kunskap.
- ha insikt i relationen mellan kunskapsuppbyggnaden i en projektorganisation och hur den kan utgöra resurs och strukturkapital i företag.
- ha förmåga att relatera ett enskilt företags sätt att hantera kunskap till de grundläggande teorierna inom området.
- kunna utforma den grundläggande strukturen i en kunskapsorganisation.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Minst 12hp på avancerad nivå.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Meddelas vid kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- SEM1 - Seminarium, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- SEM2 - Seminarium, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- ÖVN1 - Uppsats, 4,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Deltagande i obligatoriska moment. Kursens huvudsakliga examinationsmoment utgörs av en uppsats som skrivs i grupper om 3-5 kursdeltagare.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Beslut/fastställd 2004-10-14.
Ersätter 4D1308 och ME2405.