Kursen fokuserar på att stödja studenten i beslut kring det nya företaget och andra åtgärder och processer som måste behandlas. Studenter som tar denna kurs bör ha en avsikt att genomföra en affärsidé i ett eget företag.
Kursens uppbyggnad bygger på erfarenheter från aktiva företagare och följer de typiska stegen kring en ny satsning i ett företag. Dessa behandlar utvärdering och förbättring av den befintliga affärsidén för att sedan gå vidare till praktiska steg kring att starta ett företag såsom; att samla resurser (externt kapital, interna resurser), hantera marknads- och kommunikationsplaner m.m.
Kursen kommer att fokusera på:
Strategi (Vad?) – D.v.s. marknader, erbjudanden, affärsidé, komma igång och att bygga ett nätverk.
Människor (Vem?) – D.v.s. företagarteamet, rekrytering och motivation
Operativt arbete (Let's do it!) – D.v.s. resursanskaffning, försäljning/marknadsföring, produktion och förhandling.
Teoretiskt kopplar kursen ihop möjlighetsbaserade modeller för entreprenörskap och nyföretagande, samt en kontextuell syn på den företagsskapande processen (det vill säga idén kring att själva formatet i företagets skapandeprocess är beroende av typ av verksamhet och bransch).