Kursen består av olika delar, som fördelas över sessioner med fokus på
· Strategi och affärslogik (ansvar: HHS)
· Teknologi (ansvar: KTH)
· Fysiologi (ansvar KI)
Alla sessioner kommer att integreras i ett kursprojekt, men vi kommer också att tillämpa ett samarbete mellan den Svenska Olympiska Akademin (ett samarbete mellan den Svenska Olympiska kommittén, KI, KTH och Handelshögskolan) och Hype Foundation. Kursen innehåller olika delar, som svarar mot olika inlärningsstilar: case-baserad diskussion, workshops och föreläsningar.
Efter kursens genomförande skall studenterna ha uppnått/erhållit
· Kunskap om idrottsekonomins kontext och sammanhang
· Förmåga att analysera och förstå dess nyckelaktörer, organisatoriska dynamiker och specifika interaktion mellan privata och offentliga aktörer
· Förmåga att förstå mötet mellan olika sätt att se på och mäta organisatoriska mål
· Förmåga att analysera och utveckla affärsmodeller och strategier inom idrottsekonomiska branscher
· Kunskaper om relevant teknik för sport och prestanda, t.ex. sensor- och simuleringsteknik och nya material samt kunskap om träning och prestationsutveckling och hur den kan tillämpas i entreprenörs- och innovationsprocesser inom och för sport