Hoppa till huvudinnehållet

MF1046 Design och produktframtagning, introduktion 10,5 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan MF1046 (HT 2013–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Huvuddelen i kursen utgörs av ett projektarbete. Projektet går ut på att konstruera en ny eller förbättra en befintlig produkt. Aspekter som form, funktion och tillverkning skall beaktas. Förslagen skall sedan illustreras med fysiska och virtuella modeller (t.ex. papp och 3D-CAD). Projektet startar med en kick-off och övningar i projektarbete, gruppdynamik och kreativitet.

Projektarbetet stöttas, förutom via handledning även genom föreläsningar, övningar och laborationer. Syftet med dessa lärarledda moment är också att få ett större sammanhang och perspektiv på design och produktframtagning. De lärarledda momenten innehåller dessutom följande moment: CAD, MATLAB, Design (formgivning), Produktframtagning (konstruktion/produktion) och Kommunikation.

I kursen ingår dessutom föreläsning och övningar i studieteknik.

Begreppet hållbarhet introduceras genom föreläsningar och i reflekterande övningar diskuteras ingenjörens roll inom området.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten

a) ha kännedom om design och produktframtagningsprocessen samt arbetsmetodik och ingenjörens roll i denna.

b) känna till den historiska bakgrunden om industridesign samt betydelsen av industridesign i produktutvecklingsarbetet.

c) kunna använda metoder för att öka kreativitet och känna till gruppdynamiska övningar.

d) kunna använda några av ingenjörens datorverktyg, speciellt:

- MATLAB för att göra enkla program som löser enklare matematiska och ingenjörsmässiga problem.

- CAD för att göra 3D-modeller för bildmässig kommunikation och produktionsunderlag.

- MS Word för att skriva rapporter med figurer och grafer.

e) kunna visualisera produktkoncept via enkla skisser och modeller.

f) ha erfarenhet av att arbeta i mindre grupper samt i större projektgrupper med formella projektmöten och arbetsfördelning.

g) förstå den strukturella uppbyggnaden av en teknisk rapport samt ha tränat det språkliga och innehållsmässiga i en teknisk rapport.

h) kunna planera och utföra muntliga presentationer.

i) förstå studieteknikens roll för framgångsrika studier.

j) kunna beskriva begreppet hållbar utveckling.

k) reflektera över ingenjörens roll för hållbar utveckling.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Gymnasiekunskaper eller motsvarande som krävs för att bli antagen på programmet Design och Produktframtagning.

"Obligatorisk för årskurs 1, kan ej läsas av andra studenter"

Rekommenderade förkunskaper

Gymnasiekunskaper eller motsvarande som krävs för att bli antagen på programmet Design och Produktframtagning.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Folkeson, A., Kommunikation för ingenjörer, Maskinkonstruktion, KTH, 2003

Kursmaterial som omfattar bl a Matlab, CAD, Arbetsmetodik, Skissteknik och Modellmaterial

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • INL2 - Inlämningsuppgift, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • INL3 - Inlämningsuppgift, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • PRO2 - Projekt, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • SEM1 - Seminarium studieteknik, 0,5 hp, betygsskala: P, F
  • SEM2 - Seminarium, hållbarhet, 1,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Slutbetyg på kursen fås genom sammanvägning av prestationerna i examinationsmomenten.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Efterföljande kurser som speciellt bygger vidare är: Numeriska metoder och programmeringsteknik, Design och produktframtagningskurserna i årskurs 1, 2 och 3.

Kontaktperson

Anna Hedlund-Åström, 08-790 6444, hedlund@md.kth.se