MF1049 Produktframtagning för tekniklärare 7,5 hp
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen bygger på analys och dimensionering av vanligt förekommande komponenter i tekniska produkter.
Parallellt med dimensioneringsavsnittet kommer ett projekt att utföras som syftar till att öva ingenjörsmässig problemlösning med avseende på design och produktframtagning, konstruktion och val av tekniska lösningar. Projektet innehåller även visualisering med hjälp av skisser, datormodeller och fysiska modeller.
Lärandemål
Efter fullgjord kurs skall studenten:
• förstå funktion och kunna dimensionera några vanliga maskinelement.
• kunna välja lämpliga standardkomponenter och vanliga konstruktionsmaterial.
• kunna samarbeta kring teknisk problemlösning på ett ingenjörsmässigt sätt.
• kunna använda 3D-CAD och modellera delar och göra sammanställningar
• kunna redogöra för de vanligaste aktiviteterna i produktutvecklingsprocessen och tillämpa dessa från idé till koncept
• kunna presentera resultat från genomförda projektuppgifter skriftligt och muntligt.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Obligatorisk åk 2 för Tekniklärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9
Rekommenderade förkunskaper
MF1048 Teknikens grunder för tekniklärare och kurs i mekanik och hållfasthetslära.
Utrustning
Kurslitteratur
Litteratur i maskinelement.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LAB1 - Laborationer, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- PRO1 - Projekt, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TEN1 - Tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinationen sker löpande med muntliga och skriftliga redovisningar av projekt och laborationer samt en tentamen.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.