MF2011 Systemkonstruktion 9,0 hp
Systemkonstruktion kräver helhetssyn, multidisciplinärt samarbete och ett systematisk angreppssätt.
Önskade effekter, som exempelvis en lång livslängd, små energiförluster och god kylning och oönskade effekter, som exempelvis hög kostnad, hög vikt, stora deformationer, vibrationer och buller är två typer av tekniska effekter som är intimt förknippade med de flesta mekaniska och elektromekaniska system. En tekniskt optimal konstruktion kan definieras som den konstruktion som på bästa sätt minimerar de mest betydande oönskade effekterna och/eller maximerar de viktigaste önskade effekterna. För att en konstruktion skall vara optimal ur ett kund-, samhälls- och företagsperspektiv måste den också ha många andra viktiga egenskaper förutom de tekniska egenskaperna. Utveckling och konstruktion av avancerade tekniska system förutsätter hantering av teknisk komplexitet och effektiv samverkan mellan individer och grupper av individer med olika typer av (spets-) kompetens. Kollaborativa modeller, metoder, verktyg och högre ordningens ramverk stödjer samarbete och samverkan mellan olika individer genom att vara gemensamma för olika individer och grupper.
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursval
Gäller för kursomgång
VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande
Anmälningskod
60755
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen är problembaserad, bygger på analys och omkonstruktion av ett existerande tekniskt system och behandlar:
- Systemutvecklingsprocess och projektplanering, V-modellen, Stage-gate modellen, nätplanering, Ganttschema
- Kravspecifikationen: (kund-, företags-, lag- och samhällskrav).
- Den aktiva miljön och miljöpåverkan.
- Integration av komponenter och gränssnitt mellan komponenter,
- Tillverknings, monterings- och serviceaspekter.
- Systemarkitektur (integrerad/modulär) och metoder, verktyg och ramverk för systemkonstruktion (QFD,DfX,DSM,MFD)
- Tillförlitlighetsteknik, konstruktionsaspekter på tillförlitlighet och metoder som FTA och FMEA
- Systemverifiering och validering
- PLM- (PDM och CAE) ramverk, standarder och stödverktyg för teknisk samkonstruktion
- Risk och hotutvärdering
Lärandemål
Det övergripande målet är att utveckla studenternas förmåga att betrakta systemkonstruktion från ett helhets- och livscykelperspektiv (växelverkan med miljön, existerande och framtida kundkrav, teknikutvecklingen etc.). Vidare syftar kursen till att ge kursdeltagarna en god kännedom om metoder och ramverk för produktmodellering (CAD), produktdatahantering (PDM) och produktnära simulering (CAE), samt industrirelevanta metoder och visioner för integrerad hantering av all produktrelaterad information under produktens hela livscykel, vilket vanligtvis går under benämningen ”Product Lifecycle Management” (PLM).
Efter genomgången kurs skall studenten:
1. Visa förmåga att med helhetssyn kreativt, kritiskt och systematiskt integrera kunskap från tidigare ämnesområden för att analysera, bedöma och hantera komplexa system även med begränsad information;
2. Visa förmåga att värdera modeller för planering och genomförande av systemkonstruktion;
3. Visa förmåga att i samverkan och i dialog med olika grupper konstruera ett tekniskt system med stöd av en huvudmodell i CAD och relaterade simuleringsmodeller;
4. Visa förmåga att välja konstruktionslösning baserat på resultat från en designstrukturmatris-baserad analys av produktarkitekturen för ett komplext system och identifiera modulkandidater
5. Visa förmåga att muntligt och skriftligt i dialog med olika grupper klart redogöra för och diskutera sinaingenjörsmässiga slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa;
6. Visa förmåga att skapa en kvalitativ riskanalys;
7. Visa förmåga att kunna konstruera ett komplext system och göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och ekologiska aspekter vid val av tekniska lösningar.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
En teknologie kandidatexamen i Maskinteknik eller motsvarande.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Kurspärm
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgifter, 6,0 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Hemtentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
För slutbetyg fordras godkända laborationer, projektuppgifter (INL1; 6hp) och godkänd tentamen (TEN1;3hp).
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.