Hoppa till huvudinnehållet

MF2018 Tribologi 6,0 hp

Inget startar och inget stannar utan tribologi! Tribologi är samlingsnamnet för friktion, nötning och smörjning eller läran om samarbetande ytor i relativ rörelse. Vi påverkas dagligen av olika tribologiska fenomen. Lövhalka på hösten sänker friktionen mellan järnvägshjul och räls och orsakar förseningar i tågtrafiken, skrikande oljud när vi bromsar orsakas av friktion mellan belägg och bromsskivor, bortnötta partiklar i luften från bromsar och vägbanan är ett hälsoproblem i våra storstäder och slitna höfter är ett annat tribologiskt problem. Ordet tribologi kommer från grekiskans tribos och betyder att gnida. Redan under antiken utnyttjande man tribologiska kunskaper t.ex. har arkeologer funnit smörjmedelsrester på hjulaxlar från 1400 f. kr. Ordet tribologi myntades dock först 1966 i en brittisk statlig rapport som ett samlingsnamn för begreppen friktion, nötning och smörjning.

Välj termin och kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Kursval

Gäller för kursomgång

HT 2024 Start 2024-10-28 programstuderande

Anmälningskod

51285

Rubriker med innehåll från kursplan MF2018 (HT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursinnehåll

  • Statiskt och dynamiskt belastade kontakter
  • Yttopografi
  • Friktionsfenomen i mekaniska system
  • Nötningsmekanismer i maskinelement
  • Val av smörjmedel och smörjsystem
  • Fullfilms-, -bland-, gränskikts- och elastohydrodynamisk smörjning
  • Skademekanismer för komponenter
  • Materialval för tribologiska kontakteR

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • beskriva friktions-, nötnings- och smörjningsmekanismer
  • förklara val av material och smörjmedel
  • analysera tribo-mekaniska kontakter

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

En teknologie kandidatexamen, ämnesområde Maskinteknik eller motsvarande.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Anton van Beek, "Advanced engineering design lifetime performance and reliability” TU Delft 2006

Andersson ”Dimensionering av några tribokontakter”, Institutionen för Maskinkonstruktion KTH

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgifter, 4,5 hp, betygsskala: P, F
  • TEN1 - Skriftlig tentamen, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Maskinteknik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Sergei Glavatskih, 08-790 63 82, segla@kth.se