MF2060 Industriell design högre kurs, del 1 12,0 hp
Kursen är i huvudsak inriktad på design. Innehållet kretsar kring ett individuellt designprojekt där en stor del av bakgrundsstudierna genomförs i grupper. I projektet ska sedan de olika delarna knytas ihop och gestaltas till en helhet. Designprojektet avser en produkt men som är designad för att funkera i ett cirkulärt produkt-tjänste-system.
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Under kursen tränas olika metoder och verktyg för att förstå användare och deras behov samt att analysera resultatet. Bland annat planeras och utförs användarstudier.
Ett annat område som belyses är varumärkets betydelse, strategier kring varumärke och hur det påverkar utformningen av produkter och tjänster. Vidare diskuteras aktuell forskning inom designområdet.
Ett moment i kursen utgörs av samarbete med andra utbildningsdiscipliner inom ekonomi och design. Målet med det momentet är att ge studenterna erfarenhet av gruppdynamik och de olika roller som finns inom produktutveckling.
I kursen ingår forskningsförberedande momentet som utgör 1,5 hp av kursens totala innehåll.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- gestalta en komplex produkt utifrån användarstudier, varumärke och hållbar utveckling.
- använda metoder för användarcentrerad design samt äga insikt i hur man kan utgå från användarnas behov i designprocessen.
- utforma en varumärkesplattform ämnad att stödja design av produkter och tjänster.
- förstå och ha erfarenhet av hur teknik, ekonomi och design framgångsrikt kan samverka i ett designprojekt samt förstå parternas olika roller.
- tillämpa kunskaper inom presentations- och kommunikationteknik i faktiska projekt.
- känna till och dra nytta av aktuell forskning inom designområdet.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Antagen till TIPDM, spår teknisk design (IPDC)
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
"Research Methods for Product Design”, Alex Milton & Paul Rogers
Forskningsartiklar
"The Brand Gap", Marty Neumeier
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO3 - Projekt, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- PRO4 - Projekt, 2,0 hp, betygsskala: P, F
- PRO5 - Projekt, 4,0 hp, betygsskala: P, F
- PRO6 - Projekt, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinationen baseras på studentens aktiva deltagande i grupparbeten och seminarier, kvalitén på inlämnade uppgifter (både individuella och i grupp) och skrivuppgifter som exempelvis peer review.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.