MF2065 Innovationer för den växande staden, multidisciplinär projektkurs inom Openlab 15,0 hp
Kursen ges inom ramen för OpenLab och är ett multidisciplinärt samarbete där studenter och lärare från lärosätena KTH, KI, SU och SH samarbetar med uppdragsgivare från bland annat Stockholms stad, Stockholms länsns landsting och Länsstyrelsen i Stockholms län. Studenterna arbetar i projektform med att utforma och organisera innovationsarbeten över kunskapsgränserna med målet att lösa praktiska samhällsfrågor.
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursval
Gäller för kursomgång
HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande
Anmälningskod
50478
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursens syftar till att ge studenten möjlighet att utforma innovativa och användarnära förslag gentemot en extern uppdragsgivare. Studenten ska få utveckla och utvärdera nya idéer till innovationer som kan realiseras för att skapa bestående nytta och värde för en specifik målgrupp. Studenterna lär sig att i projektform identifiera, organisera, utforma och utvärdera innovationsarbete. Genom kunskap och praktiker från olika kunskapsområden och vetenskapliga perspektiv lär sig studenterna idé- och affärsutveckling, användarinvolvering, samarbete och verksamhetsplanering. Studenterna ges även verktyg för att tillämpa interaktiv och kreativ arbets- och designmetodik för att kunna hantera ofullständiga givna problem och ändå göra rimliga och självständiga antaganden.
Ämnesområden: idéutveckling, användarinvolvering, integration, samarbete, kommunikation, designmetodik, projektmetodik
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Identifiera, analysera och presentera kontext och målgrupp
- Relatera vetenskapliga perspektiv till olika praktiker
- Utveckla, planera och utvärdera nya innovationsidéer
- Tillämpa interaktiv och kreativ arbets- och designmetodik
- Visualisera och gestalta innovationsprojekt genom skisser, modeller och prototyper
- Identifiera och analysera komplexa företeelser samt presentera nya innovationsidéer som kan utvecklas och realiseras till bestående nytta och värde för en specifik målgrupp
- Utforma en organisation för tvärdisciplinärt projektsamarbete
- Hantera problem som är ofullständigt givna genom att kunna göra egna rimliga antaganden
Muntligt och skriftligen kunna kommunicera:
- Olika aspekter av samarbete och innovation, reflektioner om eget beteende i arbetsgrupper och relatera det till arbetsgruppens dynamik
- Koncept, progression och färdigt resultat av ett innovationsarbete gentemot icke-specialister utanför det egna ämnet
- Tillämpad arbetsprocess och genomfört resultat till uppdragsgivare och andra externa intressenter
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kandidatexamen
Rekommenderade förkunskaper
Kandidatexamen
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projekt, 15,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
- Deltagande vid föreläsningar och seminarier inom valt utvecklingsprojekt
- Skriftlig och muntlig presentation av innovationsprojekt
- Individuell reflektionsrapport
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Kursen ges på engelska. Kursen kräver minst 80% närvaro.