MF2080 Utmaningar för den växande staden, tvärdiciplinär projektkurs A:1 (OpenLab projektkurs) 7,5 hp

Challenges for the Emerging City, Interdiciplinary Project Course A:1 (OpenLab Project Course)

Kursen ges inom ramen för OpenLab och är ett multidisciplinärt samarbete där studenter och lärare från lärosätena KTH, KI, SU och SH arbetar med uppdragsgivare från bland annat Stockholms stad, Stockholms läns landsting och Länsstyrelsen i Stockholms län. Studenterna arbetar i projektform med att utforma och organisera innovationsarbeten över kunskapsgränserna med målet att lösa praktiska samhällsfrågor.

Kursen erbjuder att få en inblick i tvärdisciplinärt projektarbete och att få leverera underbyggda konceptförslag till externa uppdragsgivare.

Ämnesområden: idéutveckling, användarinvolvering, integration, samarbete, kommunikation, designmetodik, projektmetodik       

  • Utbildningsnivå

    Avancerad nivå
  • Huvudområde

    Maskinteknik
  • Betygsskala

    P, F

Kurstillfällen/kursomgångar

VT19 för programstuderande

  • Perioder

    VT19 P3 (7,5 hp)

  • Anmälningskod

    60589

  • Kursen startar

    2019-01-15

  • Kursen slutar

    2019-03-15

  • Undervisningsspråk

    Engelska

  • Studielokalisering

    KTH Campus

  • Undervisningstid

    Dagtid

  • Undervisningsform

    Normal

  • Antal platser *

    Min. 5

    *) Kurstillfället kan komma att ställas in om antalet antagna understiger minimiantalet platser.

  • Schema

    Schema (nytt fönster)

  • Planerade moduler

    P3: B1, D1, G1, I1, B2, E2, G2, J2. mer info

  • Kursansvarig

    Liv Gingnell <livmvr@kth.se>

  • Målgrupp

    Öppen för studenter på master nivå.

HT19 för programstuderande

  • Perioder

    HT19 P1 (7,5 hp)

  • Anmälningskod

    50900

  • Kursen startar

    2019-08-26

  • Kursen slutar

    2019-10-25

  • Undervisningsspråk

    Engelska

  • Studielokalisering

    KTH Campus

  • Undervisningstid

    Dagtid

  • Undervisningsform

    Normal

  • Antal platser *

    Min. 5

    *) Kurstillfället kan komma att ställas in om antalet antagna understiger minimiantalet platser.

  • Kursansvarig

    Liv Gingnell <livmvr@kth.se>

  • Målgrupp

    Öppen för studerande på avancerad nivå, masterprogram på KTH

VT20 för programstuderande

  • Perioder

    VT20 P3 (7,5 hp)

  • Anmälningskod

    60350

  • Kursen startar

    2020-01-15

  • Kursen slutar

    2020-03-14

  • Undervisningsspråk

    Engelska

  • Studielokalisering

    KTH Campus

  • Undervisningstid

    Dagtid

  • Undervisningsform

    Normal

  • Antal platser *

    Min. 5

    *) Kurstillfället kan komma att ställas in om antalet antagna understiger minimiantalet platser.

  • Kursansvarig

    Liv Gingnell <livmvr@kth.se>

  • Målgrupp

    Öppen för studenter på masternivå vid KTH.

HT18 för programstuderande

  • Perioder

    HT18 P1 (7,5 hp)

  • Anmälningskod

    50798

  • Kursen startar

    2018-08-27

  • Kursen slutar

    2018-10-26

  • Undervisningsspråk

    Engelska

  • Studielokalisering

    KTH Campus

  • Undervisningstid

    Dagtid

  • Undervisningsform

    Normal

  • Antal platser *

    Min. 5

    *) Kurstillfället kan komma att ställas in om antalet antagna understiger minimiantalet platser.

  • Schema

    Schema (nytt fönster)

  • Planerade moduler

    P1: B1, D1, G1, I1, B2, E2, G2, J2. mer info

  • Kursansvarig

    Liv Gingnell <livmvr@kth.se>

  • Målgrupp

    Öppen för studerande på avancerad nivå, masterprogram på KTH

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • Identifiera, analysera och presentera kontext och målgrupp
  • Relatera vetenskapliga perspektiv till olika praktiker
  • Utveckla, planera och utvärdera nya innovationsidéer
  • Tillämpa interaktiv och kreativ arbets- och designmetodik
  • Visualisera och gestalta tidig fas av innovationsprojekt genom skisser och prototyper
  • Identifiera och analysera komplexa företeelser samt presentera nya innovationsidéer som kan utvecklas och realiseras till bestående nytta och värde för en specifik målgrupp
  • Utforma en organisation för tvärdisciplinärt projektsamarbete
  • Hantera problem som är ofullständigt givna genom att kunna göra egna rimliga antaganden
  • Muntligt och skriftligen kunna kommunicera:
  1. Olika aspekter av samarbete och innovation, reflektioner om eget beteende i arbetsgrupper och relatera det till arbetsgruppens dynamik
  2. Problemdefinition, idé och konceptleverans gentemot icke-specialister utanför det egna ämnet
  3. Tillämpad arbetsprocess och genomfört resultat till uppdragsgivare och andra externa intressenter

Kursens huvudsakliga innehåll

Kursens syftar till att ge student möjlighet att utforma innovativa och användarnära förslag gentemot en extern uppdragsgivare. Student ska få utveckla och utvärdera nya idéer till innovationer som kan realiseras för att skapa bestående nytta och värde för en specifik målgrupp. Studenterna lär sig att i projektform identifiera, organisera, utforma och utvärdera innovationsarbete. Genom kunskap och praktiker från olika kunskapsområden och vetenskapliga perspektiv lär sig studenterna idé- och affärsutveckling, användarinvolvering, samarbete och verksamhetsplanering. Studenterna ges även verktyg för att tillämpa interaktiv och kreativ arbets- och designmetodik för att kunna hantera ofullständiga givna problem och ändå göra rimliga och självständiga antaganden.

Kursupplägg

  • Föreläsningar
  • Utvecklingsprojekt
  • Reflektion, skriftligt och muntligt 

Behörighet

Kandidatexamen

Litteratur

Delges vid kursstart.

Examination

  • PRO1 - Projekt, 7,5, betygsskala: P, F
  • Deltagande vid föreläsningar och seminarier inom valt utvecklingsprojekt
  • Skriftlig och muntlig presentation av tidig fas av innovationsförslag (konceptleverans)
  • Individuell reflektionsrapport

Ges av

EECS/Nätverk och systemteknik

Examinator

Liv Gingnell <livmvr@kth.se>

Övrig information

Kursen erbjuder att få en inblick i tvärdisciplinärt projektarbete och att få leverera underbyggda konceptförslag till externa uppdragsgivare. 

OBS! Att jämföras med MF2065 (15hp) som fokuserar på att konkretisera och utveckla förslag hela vägen från problemformulering och idé vidare förbi konceptleverans till slutligt innovationsförslag.

Kursen ges på engelska.

Versionsinformation

Kursplan gäller från och med VT2015.
Examinationsinformation gäller från och med HT2019.