MF2084 Ledning av forskning och utveckling 6,0 hp
Syftet med den här kursen är att göra studenterna bekanta med modeller och ramverk som används i strategisk ledning och organisering, och ge dem en djupare förståelse för hur dessa modeller och ramverk kan användas i olika forsknings- och utvecklingsmiljöer.
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursval
Gäller för kursomgång
HT 2024 Start 2024-10-28 programstuderande
Anmälningskod
51255
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen behandlar:
- Olika teorier och ramverk relaterade till strategi
- Strategi på olika nivåer i ett företag, t ex forskning och utveckling, innovation, affärs- och företagsövergripande strategier
- Organisationsteori och organisationsdesign
- Organisering och ledning av kunskapsintensiv verksamhet, i synnerhet FoU
- Produktportföljer och produktstrategier
- Produktfamiljer, plattformar och modularisering
- Scenarioanalys
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- tillämpa grundläggande begrepp, teorier och analytiska ramverk relaterade till strategisk ledning
- förklara hur hållbarhetsaspekter hanteras i olika strategiska teorier
- tillämpa grundläggande begrepp, teorier och analytiska ramverk relaterade till FoU-strategi
- tillämpa grundläggande begrepp, teorier och analytiska ramverk relaterade till organisering av FoU
- använda relevanta metoder för att analysera och planera fokus och omfattning av FoU-aktiviteter
- analysera för- och nackdelar med produktplattformar och modularisering, samt faktorer som påverkar dessas tillämpning
- analysera FoU-problem i en empirisk kontext
- skriva en vetenskaplig rapport som behandlar ett specifikt ämne inom ledning av FoU
- analysera och föreslå lösningar på konkreta FoU-frågor genom att tillämpa teorier och ramverk
- analysera samspelet mellan FoU och olika företags- och affärsstrategier och deras konsekvenser för hur företag ska organisera sina utvecklingsaktiviteter
- utvärdera olika sätt att leda och organisera utvecklingsaktiviteter på och förklara under vilka omständigheter olika sätt att organisera är lämpliga
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Teknologie kandidatexamen eller motsvarande inom området maskinteknik.
Rekommenderade förkunskaper
Studenter på mastersprogrammet IPD har företräde till kursen.
Utrustning
Kurslitteratur
Meddelas vid kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projekt, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TENA - Skriftlig tentamen, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.