MF2093 Hållbar konsumtion 6,0 hp
Kursen ger en översikt över området hållbar konsumtion, bakgrund, mål och teorier.
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursval
Gäller för kursomgång
HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande
Anmälningskod
50649
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- förstå hur konsumtion är kopplat till ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet.
- förstå vilka konsumtionskategorier som har störst miljöpåverkan och varför, samt hur konsumtionen är kopplat till värderingar, livstil och inkomst.
- beskriva hur konsumtionen ser ut i ett globalt perspektiv, hur det förändras och prognoser för framtiden.
- ange kopplingen mellan design och konsumtion och hur designmetodik kan användas för att åstadkomma en mer hållbar konsumtion.
- förstå och reflektera kring det egna fotavtrycket och att skapa en strategi för hur det kan minskas med en energy descent plan.
- känna till och använda olika metoder för att påverka, förändra och planera för en mer hållbar konsumtion.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kandidatexamen.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Aktuella forskningsartiklar och rapporter.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- SEM1 - Seminarium, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Godkända övningar och inlämningsuppgifter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.