MF2112 Avancerad produktdesign 12,0 hp

Advanced Product Design

  • Utbildningsnivå

    Avancerad nivå
  • Huvudområde

    Maskinteknik
  • Betygsskala

    A, B, C, D, E, FX, F

Kurstillfällen/kursomgångar

VT19 för programstuderande

VT20 för programstuderande

  • Perioder

    VT20 P3 (6,0 hp), P4 (6,0 hp)

  • Anmälningskod

    60856

  • Kursen startar

    2020-01-15

  • Kursen slutar

    2020-06-01

  • Undervisningsspråk

    Engelska

  • Studielokalisering

    KTH Campus

  • Undervisningstid

    Dagtid

  • Undervisningsform

    Normal

  • Antal platser *

    Min. 15

    *) Kurstillfället kan komma att ställas in om antalet antagna understiger minimiantalet platser.

  • Kursansvarig

    Teo Enlund <teoe@kth.se>

  • Lärare

    Teo Enlund <teoe@kth.se>

  • Målgrupp

    Endast för TIPDM, spår IPDC

  • Del av program

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • använda metoder för användarcentrerad design samt äga insikt i hur man kan utgå från användarnas behov i designprocessen.
  • utforma en varumärkesplattform ämnad att stödja design av produkter och tjänster.
  • kunna skapa en ändamålsenlig balans mellan olika aspekter av design i ett projekt.
  • gestalta en komplex produkt utifrån användarstudier, varumärkesplattform och hållbar utveckling.
  • tillämpa kunskaper inom presentations- och kommunikationsteknik i redovisning av projekt.
  • tillämpa aktuell forskning inom designområdet.

Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen är i huvudsak inriktad på design. Innehållet kretsar kring ett individuellt designprojekt där en stor del av bakgrundsstudierna genomförs i grupper. I projektet ska sedan de olika delarna balanseras och gestaltas till en helhet. Designprojektet avser en produkt men som är designad för att fungera i ett produkt-tjänste-system i en cirkulär ekonomi. 

Under kursen tränas olika metoder och verktyg för att förstå användare och deras behov samt att analysera resultatet. Bland annat planeras och utförs användarstudier. 

Ett annat område som belyses är varumärkets betydelse, strategier kring varumärke och hur det påverkar utformningen av produkter och tjänster. 

Vidare diskuteras aktuell forskning inom designområdet i seminarieform.

Behörighet

MF2038 Tjänstedesign eller motsvarande.

Litteratur

"Research Methods for Product Design”, Alex Milton & Paul Rogers                

"The Brand Gap", Marty Neumeier

Forskningsartiklar

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgifter, 2,0, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • PRO1 - Projekt, 4,0, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • PRO2 - Projekt, 3,0, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • SEM1 - Seminarium, 1,5, betygsskala: P, F
  • TEN1 - Tentamen, 1,5, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinationen baseras på tentamen, studentens aktiva deltagande i grupparbeten och seminarier, kvalitén på inlämnade uppgifter (både individuella och i grupp) och skrivuppgifter som exempelvis peer review.

Det forskningsförberedande momentet utgör 1,5 hp av kursens innehåll, examineras inom seminarium (SEM1).

Ges av

ITM/Maskinkonstruktion

Examinator

Teo Enlund <teoe@kth.se>

Versionsinformation

Kursplan gäller från och med VT2019.
Examinationsinformation gäller från och med VT2019.