Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

MF2210 Frugal Innovation och Design 3,0 hp

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan MF2210 (HT 2025–)
Rubriker med innehåll från kursplan MF2210 (HT 2025–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen syftar till att:

-        ge studenter kunskap om vad som kännetecknar frugal innovation och design och genom exempel förstå hur dessa kan stödja en grön och rättvis omställning

-        ge studenter möjlighet att utforska olika situationer/möjligheter/behov där det finns potential för frugala innovations och designlösningar

-        ge studenterna tillgång till verktyg, metoder och möjlighet att analysera, identifiera och utveckla egna prototyper baserat på egen idé om frugal innovations och designlösning

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenterna kunna:

1.       beskriva vad som kännetecknar frugal innovation och design, och vilken roll de har i en hållbar och rättvis omställning.

2.      analysera och identifiera möjligheter och behov där frugal innovation och design kan vara användbara.

3.      applicera metoder och ramverk som stödjer utveckling av frugal innovation och design.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Uppnått kraven för en kandidatexamen inom teknik, naturvetenskap.

Kurslitteratur

Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.

Examination och slutförande

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • LAB1 - Laborationsuppgift 1, 0,5 hp, betygsskala: P, F
  • PRO1 - Projektuppgift 1, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • PRO2 - Projektuppgift 2, 0,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Examinator

Ingen information tillagd

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Maskinteknik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå