MG2035 PDM/PLM - Product Data Management/Product Lifecycle Management 6,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2025
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Relationsdatabaser, databasstrukturer, PDM-/PLM-system – delsystem och funktioner,
val, konfiguration och anpassning av PDM-system, användning av PDM/PLM
Lärandemål
Efter fullgjord kurs skall du
- kunna förklara betydelsen hos och skillnaden mellan begreppen PDM respektive PLM
- kunna redogöra för relationsdatabasers uppbyggnad och användning
- utifrån en informationsmodell kunna skapa en relationsdatabasstruktur och använda den för att fylla en databas med relevanta data
- kunna formulera enklare SQL-satser för att skapa/hämta relevanta data i/från en relationsdatabas
- kunna redogöra för PDM-systemets grundläggande funktioner
- utifrån en given databasstruktur kunna använda och göra enklare anpassningar av ett PDM-system
- utifrån en given aktivitetsmodell kunna använda ett PDM-system för att stödja och styra en produktframtagningsprocess.
- för ett givet projekt bedöma och ställa krav på hur man ska konfigurera och anpassa ett PDM-system för att effektivt kunna stödja, följa upp och styra projektet.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
MG2028/MG2128 Inte bara CAD – IT-verktyg i industriell produktframtagning
eller motsvarande
Rekommenderade förkunskaper
MG2028/MG2128 Inte bara CAD
eller motsvarande
Utrustning
Kurslitteratur
Kursmaterial publiceras via Bilda
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LAB1 - Laborationsuppgifter, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- PROA - Projektarbete, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.