- Kursen bygger övergripande på genusforskning med intersektionellt perspektiv dvs hur olika maktordningar och diskrimineringsgrunder påverkar och ibland förstärker varandra, med ett särskilt fokus på jämställdhet, jämlikhet, mångfald och inkludering inom det tekniska samhällsområdet.
- Jämställdhet och jämlikhet har identifierats som två globala mål för hållbar utveckling och för att ingenjörer ska kunna bidra till att nå dessa mål behöver de kunskap om vad ojämställdhet och ojämlikhet kan innebära på samhälls- och organisationsnivå, hur det är kopplat till teknik och hållbar utveckling samt förstå hur ojämställdhet och ojämlikhet återskapas och förändras.
MH1033 Jämställdhet, jämlikhet, mångfald och inkludering 1,5 hp

Information per kursomgång
Information för HT 2025 Start 2025-10-27 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-10-27 - 2026-01-12
- Perioder
HT 2025: P2 (1.5 hp)
- Studietakt
10%
- Anmälningskod
50918
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Min: 10
- Målgrupp
- Sökbar för CMATD3 och TTMVM1. Valfri för alla program under förutsättning att kursen kan ingå i programmet.
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan MH1033 (HT 2023–)Rubriker med innehåll från kursplan MH1033 (HT 2023–) är markerade med en asterisk ( )
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- Redogöra och exemplifiera för begreppen jämställdhet, jämlikhet, mångfald och inkludering
- Beskriva och förklara uttryck av ojämlikhet och ojämställdhet på samhälls- och organisationsnivå med hjälp av genusforskning med intersektionellt perspektiv
- Identifiera praktiker som bidrar till och motverkar, ojämlikhet och ojämställdhet med hjälp av genusforskning med intersektionellt perspektiv
- Beskriva och analysera relationen mellan jämställdhet, jämlikhet, teknik och hållbar utveckling
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Endast Grundläggande behörighet
Kurslitteratur
Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.
Examination och slutförande
Betygsskala
P, F
Examination
- NÄR1 - Närvaro, 0,5 hp, betygsskala: P, F
- INL1 - Inlämningsuppgift, 1,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.
Ges av
Huvudområde
Teknik
Utbildningsnivå
Grundnivå