Denna kurs syftar till att ge en fördjupad förståelse för de vanligaste metallernas egenskaper, tillverkning och återvinning och för deras roll i ett hållbart samhälle och i en cirkulär ekonomi. Kursen består av ett projekt, där deltagarna väljer ett verkligt fall att analysera och tillämpa sina kunskaper i cirkulär ekonomi och återvinning på. Då kursen riktas till yrkesverksamma, uppmuntras deltagarna att välja sitt fall från verksamheter som de har erfarenhet från.
MH103V Material i ett cirkulärt samhälle - Projekt inom metaller 2,0 hp

Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan MH103V (VT 2025–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- Tillämpa begrepp och metoder rörande cirkulär ekonomi, metaller på ett verkligt fall
- Analysera, i ett verkligt fall, möjligheter och utmaningar för hur metaller ska kunna bidra till ett hållbart samhälle och en cirkulär ekonomi
- Presentera en analys i tal och skrift
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Avslutad kurs MH102V Material i ett cirkulärt samhälle - Metaller 1,0 hp.
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projektuppgift, 2,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.