MJ2508 Energisystem för hållbar utveckling 6,0 hp
Kursen handlar om energisystem och deras omställning för hållbarhet genom att belysa flera olika perspektiv: energi och klimat – trender och scenarier, energimix och teknikalternativens inverkan, marknad, policy aktörer, samt s.k. integrerad planering av tillgång till energitjänster. I samtliga delar tar vi upp skillnader i inverkan och möjliga lösningar för industriländer jämfört utvecklingsländer. Vidare är ett s.k. nexus-perspektiv centralt då det avser samverkan mellan resurserna energi-land-vatten och inverkan på dessa system av klimatförändringarna.
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursval
Gäller för kursomgång
HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande
Anmälningskod
50362
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen behandlar energisystem och deras omställning för hållbarhet genom att belysa flera olika perspektiv: energi och klimat – trender och scenarier, energimix och teknikalternativens inverkan, marknad, policy aktörer, samt s.k. integrerad planering av tillgång till energitjänster. I samtliga delar tar vi upp skillnader i inverkan och möjliga lösningar för industriländer jämfört utvecklingsländer. Vidare är ett s.k. nexus-perspektiv centralt då det avser samverkan mellan resurserna energi-land-vatten och inverkan på dessa system av klimatförändringarna
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- Beskriva och kritiskt jämföra för olika tolkningar av hållbarhet och hållbar utveckling i relation till de viktigaste internationella överenskommelserna inom området
- Beskriva, kategorisera och jämföra processer för energiomvandling kopplat till olika behov (inom industrisektorn, bostads- och servicesektorn samt transportsektorn) med avseende på resursbehov och inverkan på miljön.
- Med hänsyn tagen till skiftande förhållanden i olika delar av världen, utvärdera alternativa energiförsörjningsstrategier i relation till givna mål för hållbar utveckling.
- Diskutera och utvärdera globala trender för användning av energiförsörjning och -användning (förnybara och fossila) och koppla dessa trender till pågående politiska processer och internationell teknik- och marknadsutveckling.
- Planera, genomföra samt kritiskt diskutera resultaten från en s.k. integrerad planering för optimal energiförsörjning i en region eller ett land, från resursuttag till slutanvändning.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Gymnasiekursen Eng B/6 eller motsvarande, kunskaper inom ämnena matematik, fysik, termodynamik från en teknologie kandidatexamen (motsvarande kursen MJ1112).
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, - hp, betygsskala: P, F
- INL2 - Inlämningsuppgift, - hp, betygsskala: P, F
- PRO1 - Projekt, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TEN1 - Skriftlig tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Krav för slutbetyg är godkänd tentamen (TEN1; 3hp) samt godkänt projekt (PRO1; 3hp).
INL1 och INL2 är frivilliga, och ett led i erbjudande om kontinuerlig examination. Resultaten på dessa får tillgodoräknas på tentamen. Godkänt på båda inlämingsuppgifterna inom loppet av ett (1) år ger godkänt på tentamen med betyg E. Godkänt på endast en av inlämningsuppgifterna ger betyg FX på tentamen, med möjlighet att inom given tidsram komplettera för betyg E.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.