Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

ML1211 Design och produktutveckling 2 6,0 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan ML1211 (VT 2016–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

  • Konceptgenerering inkluderande:
    -kundperspektiv
    -marknadsperspektiv
    -kravspecifikation
    -konceptbeskrivning
    -konceptutvärdering
    -konceptpresentation
  • Modularisering
  • Ett produktutvecklingsprojekt med utgångspunkt från idé fram till koncept

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • Identifiera problem och kunna överföra kundönskemål till mätbara parametrar och lämpliga kriterier för koncept
  • Beskriva processen i ett produktutvecklingsprojekt samt redogöra för ingående faser fram till och med koncept
  • Använda presenterade stödmetoder för produktutvecklingsarbetet
  • Genomföra de ingående faserna i ett produktutvecklingsprojekt
  • Använda presenterade beslutsmodeller för utvärdering av koncept
  • På ett tydligt och övertygande sätt muntligt, skriftligt och med hjälp av erforderliga cad- och fysiska modeller presentera/redovisa problem och koncept
  • Redogöra för hur man kan skydda idéer och produkter (patent, mönsterskydd, upphovsrätt och äganderätt)
  • Identifiera och ta hänsyn till produktutvecklings-aspekter med avseende på miljöbelastning, kön, etnicitet och fysiska förutsättningar mm

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Ingen information tillagd

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Produktutveckling – Konstruktion och design

Av Karl T. Ulrich, Steven D. Eppinger

ISBN: 978-91-44-07421-4

Studentlitteratur AB

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • PROÖ - Projekt med övningar, 4,0 hp, betygsskala: P, F
  • TENA - Skriftlig tentamen, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

  • Godkänd skriftlig tentamen, 1hp,
    betygsskala A-F
  • Godkända övningar, 2hp,
    betygsskala P-F
  • Godkänt projekt, 3hp,
    betygsskala P-F

Slutbetyget baseras på kriterier för de ingående momenten. Dessa meddelas vid kursstart. Betygsskala A-F

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd