Det viktigaste innehållet i kursen i produktutveckling är studentens val av ett projektämne som tagits in i kursen, vilket kan komma från en mängd olika sverigebaserade industrier. Vid genomförandet av projektet kommer du att visa din förståelse för nästan allt tidigare kursarbete och utveckla en djupare förståelse för vikten av att kvalificera på ett tekniskt sätt kundbehov och fördelar, produktfunktion, produktdesign och tekniska egenskaper och beskriva ett lämpligt medel av att realisera projektet ämnesresultat med tanke på hållbar produktutveckling.
ML1333 Produktutveckling, projektkurs 15,0 hp
Kursens övergripande mål är att ge studenterna en erfarenhet av industriell produktutveckling som genomförs enligt grupporienterade samarbetsformer. Genom en parallell behandling av teknisk produktutveckling, problemlösning, projektmetodik och gruppdynamik söks ett helhetsperspektiv på utvecklingsprocessen.
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- utarbeta och verkställa en projektplan för ett produktutvecklingsprojekt
- redogöra för betydelsen av lagarbete och samverkan i mångdisciplinära och mångkulturella projektgrupper
- identifiera och utvärdera sitt eget beteende i arbetsgrupper och relatera detta till arbetsgruppens dynamik
- värdera nya teknikområden samt kunna beskriva de förändringar som den tekniska utvecklingen medför samhället
- identifiera, prioritera och tillämpa relevanta konstruktionsparametrar för produktutvecklingsarbetet
- muntligt, skriftligt och med hjälp av erforderliga fysiska modeller redovisa utfallet av ett produktutvecklingsprojekt
- identifiera och tillämpa olika förhållningssätt och ställningstaganden med avseende på etnicitet, mångfald, etik, och kön
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Slutförda kurser: ML1030 och ML1108
och
slutförda kurser: HM1016 och ML1906 eller godkänd modul PRO1 i ML1213
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
- Tumstock
- 15cm skjutmått
Kurslitteratur
- Produktutveckling, av Karl Ulrich och Steven Eppinger. ISBN 978-91-44-07421-4.
- StrengthsFinder 2.0, av Tom Rath. ISBN 978-1-59562-015-6.
- Uppgift om ytterligare kurslitteratur meddelas i kurs-PM
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PROA - Projekt och övningar, 7,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- REDA - Skriftliga och/eller muntliga redovisningar, 7,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator beslutar, i samråd med KTH:s samordnare för funktionsnedsättning (Funka), om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning. Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.