Ekologiskt hållbar utveckling (industriell ekologi, hållbar utveckling och hållbar produktion)
Socialt hållbar utveckling (hållbara arbetssystem, jämställdhet och mångfald)
Ekonomiskt hållbar utveckling (konkurrensmässiga och hållbara affärer)
Källkritik, presentationsteknik, retorik och argumentationsteknik
ML1502 Hållbarhet i industrin 7,5 hp

Information per kursomgång
Information för VT 2026 CITEH programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2026-03-16 - 2026-06-01
- Perioder
VT 2026: P4 (7.5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
60692
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Sökbar för CENMI
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan ML1502 (VT 2020–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Definiera, redogöra för och använda centrala hållbarhetsbegrepp samt identifiera specifika hållbarhetsaspekter för modern tillverkande industri ur ekonomiskt, ekologiskt och socialt perspektiv.
Ge exempel på ledningssystem, ekonomiska och juridiska styrmedel, standards, lagar och förordningar och förklara hur dessa bidrar till bättre miljö, säkerhet, jämställdhet, arbetsmiljö och social corporate responsibility.
Analysera och sammanställa beslutsunderlag för att hantera balansen mellan ekonomiska alternativ, affärsmässighet och olika hållbarhetseffekter.
Visa förmåga till kritiskt tänkande, vara källkritisk till material som redovisar olika typer av fakta och ståndpunkter inom ämnesområden kring hållbarhet.
Muntligen argumentera och debattera med hjälp av insamlade fakta och ur olika ståndpunkter om ekonomiska, ekologiska och sociala perspektiv på hållbarhet.
Framföra kritik till kollegors presentation och muntliga framställning
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kurslitteratur
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- PRO1 - Projektuppgift, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- ÖVN1 - Övningsuppgift, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- ÖVN2 - Övningsuppgift, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- LAB1 - Laboration, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.