ML1504 Produktionslogistik 6,0 hp
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursval
Gäller för kursomgång
HT 2024 CITEH programstuderande
Anmälningskod
50472
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
- Introduktion
- Grundläggande logistikfunktioner och dess betydelse för effektivitet, kostnader och kvalitet.
- Materialförsörjning
- Prognoser
- Lagerstyrning
- Produktionsplanering
- IT i logistik
- Planering av produktionslogistiska processer
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
• Förklara olika logistikfunktioner och sätta dessa i sina sammanhang.
• Känna till och beskriva referensmodeller som kan användas för att beskriva logistikprocesser på ett standardiserat sätt.
• Förklara hur grader av kundorderstyrning och produktens struktur inverkar på materialförsörjningens planläggning.
• Förklara hur teknologier för material- och informationshantering är uppbyggda och hur de kan bidra till att effektivisera produktionslogistiken.
• Tillämpa metoder och beräkningssätt för styrning av produktions-, lager-, och beställningslogistik, inbegripande prognoser, beställningspunkt säkerhetslager och orderkvantitet.
• Kartlägga, analysera och välja metod för att effektivisera ett producerande företags verksamhet eller en försörjningskedja utifrån ett logistikperspektiv.”
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Slutförd kurs ML1500 och ML1501
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Jonsson, P. & Mattsson, S-A. (2016) Logistik – Läran om effektiva materialflöden, Studentlitteratur, ISBN: 978-91-44-11077-6.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INLA - Inlämningsuppgifter, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TEN1 - Skriftlig tentamen, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- ÖVN1 - Övningar, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Övergångsbestämmelser
Modul INL1 och PRO1 ersätts med INLA.
Modul INL1 eller modul PRO1 kan fortsättningsvis examineras som tidigare i samråd med examinator.