Koncept/verktyg samt ickestatisktiska och statistiska förbättringsmetoder som används inom avvikelsehantering och förbättringsarbete i industrin idag.
ML1609 Kvalitetsteknik och förbättringsarbete 6,0 hp
Denna kurs är under avveckling.
Avvecklingsbeslut:
Kursen avvecklas vid utgången av VT 2027 enligt fakultetsnämndsbeslut: HS-2025-0013. Beslutsdatum: 2025-06-09 Kursen gavs sista gången HT 2024. Sista möjlighet till examination i kursen ges VT 2027. Skriftlig tentamen – minst tre omprov erbjuds under avvecklingsperioden. Anmälan till tentamen görs via ladok.Övriga moduler – minst ett uppsamlingstillfälle under avvecklingsperioden. Anmälan till detta görs via ladok.

Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan ML1609 (HT 2025–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avklarad kurs skall studenten kunna:
- redogöra för hur arbete med ständiga förbättringar och försöksplanering inom industriellt underhåll går till
- angripa tekniska problem på ett systematiskt sätt
- förklara metoder och filosofier inom förbättringskoncept samt jämföra tillämplighet
- planera för samt använda relevanta metoder, arbetssätt och verktyg för industriellt förbättringsarbete
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Slutförd modul SEM1 i ML1618 och slutförd kurs ML1604 och ML1605
Kurslitteratur
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- SEMA - Seminarieuppgifter, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- ÖVNA - Övningar, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TENA - Skriftlig tentamen, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.