Kursens ökar studentens kunskaper om det industriella företagets arbetsorganisation och samspelet mellan dess olika funktioner såsom produktion, underhåll, utveckling, marknad, inköp, mm., med ett speciellt fokus på ledarskap.
ML1610 Arbetsorganisation, verksamhetsstyrning och ledarskap 7,5 hp

Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan ML1610 (HT 2025–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- beskriva industrisystemets och arbetsorganisationens framväxt och principer
- beskriva och tillämpa arbetsorganisatoriska principer och metoder för samspel mellan olika funktioner
- förklara och skilja managementkoncept, som t ex: TQM, lean production och outsourcing
- förklara principer och modeller för införandet av förändring av arbetsorganisationer
- förklara olika typer av arbetsgrupper, ”roller i team”, gruppens utvecklingsprocess
- definiera, beskriva och illustrera olika typer av ledarskapsstilar och modeller
- förklara sitt eget och andras beteende i gruppdynamiska processer, som ledare och som ledd
- tillämpa arbetsorganisatoriska verktyg
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Särskild behörighet: Godkänt moment SEM1 och SEM2 i ML1618
Kurslitteratur
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- TENA - Skriftlig tentamen, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- ÖVNA - Övningar, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- SEMA - Seminarieuppgifter, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Examinator beslutar, i samråd med KTH:s samordnare för funktionsnedsättning (Funka), om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning. Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Närvaro vid specificerade obligatoriska kurstillfällen (eller genomförd kompensationsuppgift till dessa) är krav för slutlig betygsättning.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.