• visa färdighet i strömningslära, hydromekanik, Termodynamik, Energilagringsmetoder
och värmeöverföring
• utföra beräkningar på strömningsmaskiner, som till exempel Värme- och kylprocesser, pumpar och fläktar
• exemplifiera olika metoder för energilagring
• skissa och tolka tillståndsdiagram
• redogöra för hur man kan förbättra en fabriks energisystem ur ett hållbarhetsperspektiv samt Förbränningsteknik
ML1612 Energiteknik inom industriell produktion 7,5 hp
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursval
Gäller för kursomgång
VT 2025 TIIPS programstuderande
Anmälningskod
61417
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
• beskriva och förklara energitekniska begrepp samt koppla dessa till industriell produktion
• beräkna värmeflöden i olika media
• tillämpa verkningsgradsbegreppet i olika energiprocesser
• förklara och beskriva metoder för omvandling mellan olika energiformer samt analysera effektivitet av olika energibärare
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Godkänt moment LAB1 kursen ML1618
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Meddelas tio veckor före kursstart
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INLA - Inlämningsuppgift, 1,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- LABA - Laboration, 2,0 hp, betygsskala: P, F
- PROA - Projekt, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- TENA - Skriftlig tentamen, 3,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.