ML201X Examensarbete inom tillämpad logistik, avancerad nivå 15,0 hp
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Förstudie
Problemformulering, mål, syfte och avgränsning
Litteraturstudie eller informationssökning som visar aktuell kunskap och forskningsresultat inom aktuellt område
Val av metod, lösningssätt
Problemlösning
Rapport där stor vikt läggs vid analyser, resultat, argumentation, självständiga slutsatser och rekommendationer
Lärandemål
Efter avslutat examensarbete ska studenten kunna
- visa kunskap om det valda ämnesområdets vetenskapliga grund, insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, samt fördjupad metodkunskap
- visa förmåga att systematiskt söka, samla och integrera kunskap samt identifiera sitt behov av ytterligare kunskap
- visa förmåga att identifiera, analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information
- visa förmåga att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar samt att utvärdera detta arbete
- visa förmåga att muntligt och skriftligt i dialog med olika grupper klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa
- visa förmåga att göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Det får påbörjas tidigast efter godkända 30 hp samt då slutbetyg föreligger i relevanta kurser som berör examensarbetets innehåll.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- XUPP - Examensuppgift, 15,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
KTH:s fastställda kriterier för godkänt examensarbete för högskoleingenjörsexamen finns i dokumentet "Riktlinjer för examensarbetskurser".
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.