ML2106 Projektledning 15,0 hp
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
1. Projektavgränsning och ansvarsfördelning
2. Projektintegration
3. Kostnadsstyrning av projekt
4. Tidsuppskattning och uppföljning i projekt
1. Riskdefinition och analys
2. Upphandling i projektet
3. Projektbemanning
4. Kvalitetsplaner enligt ISO 10005
5. Återkoppling och förändringar i projekt
Lärandemål
- tillsammans med sponsor avgöra avgränsningar, integration och omfattning av ett nytt projekt
- Göra effektiv strukturell uppdelning av ett projekt
- Kunna göra en planering av tid och kostnader och kunna värdera de osäkerheter som finns
- Kunna göra en formell riskanalys för projekt
- kunna göra uppföljningar för att styra projektet
- kunna göra upphandlingar inom ramen för projektet
- bygga upp och underhålla ett fungerande kommuniationssystem för projekt
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Minst en högskoleexamen på 120 ECTS
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Maylor, Harvey (3003 or later) Project Management, Prentice Hall
Project Management Body Of Knowledge (PMBOK) (ANSI 99 - 001 - 2004)
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 2,0 hp, betygsskala: P, F
- INL2 - Inlämningsuppgift, 2,0 hp, betygsskala: P, F
- SEM1 - Seminarierapport och presentation, 3,5 hp, betygsskala: P, F
- SEM2 - Seminarierapport och presentation, 3,5 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Skriftlig tentamen, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TEN2 - Skriftlig tentamen, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.