I kursen behandlas experimentets betydelse inom naturvetenskap och undervisning, och hur informella lärandemiljöer kan användas som en resurs för att förmedla naturvetenskap och teknik till skola och allmänhet. Kursen kommer att hållas både på Tom Tits Experiment i Södertälje och på Vetenskapens Hus vid AlbaNova universitetscentrum.
Laborativt arbete kommer att blandas med föreläsningar, grupparbeten, eget undersökande arbete och diskussioner. Egna experiment och besök kommer att utvecklas för att sedan utvärderas efter elevbesök. Kurslitteraturen kommer att behandlas i föreläsningar och under diskussioner. Närvaro tas.
Syftet med kursen Vetenskap, teknik och lärande I är att de studerande ska få en förståelse för experimentets betydelse inom naturvetenskaperna och i undervisningen. I kursen ingår laborativt arbete för att de ska få en vana, trygghet och inspiration att arbeta med praktiska övningar i sin kommande undervisning. Detta för att driva och utveckla undervisningen i syfte att nå ökad kunskapsspridning och stimulera intresset för naturvetenskap. Laborationerna är av såväl grundläggande som mer avancerad karaktär med fokus på den experimentella metoden.
Genom undersökande arbete och deltagande i olika aktiviteter vid Vetenskapens Hus (VH) och Tom Tits (TT) är syftet att de studerande ska få en inblick i hur olika informella lärandemiljöer kan vara ett verktyg i deras kommande yrkesroll.
Efter denna kurs är målsättningen att studenterna ska kunna använda sig av det experimentella arbetssättet som ett redskap i sin undervisning, att se möjligheterna i och våga använda olika experimentella övningar för att illustrera och diskutera naturvetenskapliga fenomen och tekniska principer. De ska också vara bekanta med den resurs som informella lärandemiljöer kan vara för skolan för att inspirera och förmedla naturvetenskap och teknik.
Studenterna skall kunna:
- utforma ett experiment att använda i undervisningen
- genomföra och utvärdera det egna experimentet
- använda sig av litteraturen för att koppla experimentet till ett vetenskapligt förhållningssätt
- planera ett besök i en informell lärandemiljö
- genomföra och utvärdera det planerade besöket
- använda sig av litteraturen för att koppla besöket till ett vetenskapligt förhållningssätt
- beskriva olika informella lärandemiljöernas möjligheter, begränsningar och användningsområden för utbildningssektorn
- använda sig av informella lärandemiljöer som en resurs för att kommunicera naturvetenskap och teknik i olika sammanhang.