Experimentella studier av fartygs rullningsdynamik, kursstabilitet och manöverförmåga i fullskala vid studiebesök ombord på ett fartyg. Hydromekanisk och probabilistiskt modellering av havsvågor. Formulering och lösning av rörelseekvationer för analys av fartygs manöverförmåga och sjöegenskaper. Analys av fartygs sjöegenskaper och manöveregenskaper genom datorövningar med kommersiell programvara. Projektarbete där varje student utvärderar och förbättrar sjöegenskaper och manöveregenskaper för ett visst fartyg.
SD2703 Marin dynamik 8,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: HT 2018
Avvecklingsbeslut:
Skolchef vid SCI-skolan har 2023-10-13 beslutat att kursen avvecklas från och med VT2016, diarienummer: S-2023-1156.
Sista examinationen var vårterminen 2017.
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan SD2703 (HT 2023–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter fullgjord kurs skall du kunna:
- förklara hur ett fartygs utformning, längd, bredd, massfördelning etc, påverkar fartygets sjöegenskaper och manöveregenskaper,
- modellera vattenvågor och sjötillstånd såväl hydromekaniskt som probabilistiskt,
- uppskatta ett fartygs rullningsegenskaper genom experiment,
- använda kunskaperna i mekanik från tidigare kurser till att härleda och lösa linjära rörelseekvation för fartygs rörelser i vågor och manövrering,
- förklara begränsningar för linjär teori,
- redogöra för principerna för modellering av fartygs rörelser i vågor och manövrering, och de olika koefficienter som ingår i rörelseekvationerna,
- förklara vad linjär stripmetod är, vad den används till, och vad den har för begränsningar,
- förklara vad sjöegenskaps- och manöverkriterier är och hur de tillämpas,
- förklara begreppen transferfunktion, vågspektrum, responsspektrum och mötandefrekvens,
- beräkna ett fartygs responser i ett viss sjötillstånd baserat på signalanalytiska och probabilistiska metoder, samt utvärdera ett fartygs operabilitet,
- förklara de olika faserna i en gir,
- förklara innebörden av ett fartygs kursstabilitet, bedöma ett fartygs kursstabilitet utifrån fartygets huvuddimensioner, samt ge en överblick av olika metoder (experimentella och numeriska) för att avgöra ett fartygs kursstabilitet,
- använda en kommersiell programvara för att beräkna diverse manöveregenskaper,
- planera, genomföra och analysera sjöegenskaps- och manöverprover,
- dokumentera en teknisk analys i rapportform på ett sådant sätt att helheten, från problemformuleringen via lösningsmetod till resultat, kommuniceras till läsaren.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Basprogram T, M, P, F eller motsvarande.
Engelska B/ Engelska 6
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- TEN1 - Tentamen, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- ÖVN1 - Övningsuppgifter, 6,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Övningsuppgifter (ÖVN1).
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.