Enklare tillämpningar av grundläggande linjär algebra och differential- och integralkalkyl. Det kan gälla till exempel tillämpningar av linjära ekvationssystem, egenvärden och egenvektorer, linjära ordinära differentialekvationer med konstanta koefficienter, optimering, integralkalkyl eller grundläggande vektoranalys. Det exakta innehållet kan variera.
SF1660 Matematikprojekt I 1,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2018
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan SF1660 (VT 2011–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Syftet med kursen är att studenten ska få möjlighet att använda sina grundläggande matematikkunskaper i ett projektarbete med tillämpningsanknytning. Efter kursen ska studenten kunna:
- redogöra för hur några grundläggande begrepp och metoder från linjär algebra och differential- och integralkalkyl kan användas i enklare tillämpningar som står utbildningen nära,
- ställa upp, diskutera och bedöma några matematiska modeller för tillämpade förlopp som har relevans för utbildningen,
- sätta sig in i enklare tillämpningsområden som är presenterade på matematiskt språk, samt muntligt och skriftligt presentera egna tillämpade matematiska beräkningar och resultat.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projekt, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Projektarbete PRO1, 1.5 hp., betygsskala: P,F.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.