SF2722 Differentialgeometri 7,5 hp
En inledande kurs i differentialgeometri.
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursval
Gäller för kursomgång
VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande
Anmälningskod
60619
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Differentierbara mångfalder och avbildningar, tangentvektorer, Riemannmetriker, krökning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenterna kunna:
- formulera centrala definitioner och satser inom kursens ämnesområde;
- använda och generalisera satser och metoder inom kursens ämnesområde;
- beskriva, analysera och formulera grundläggande bevis inom kursens ämnesområde,
i syfte att ge förtrogenhet med begrepp och resultat inom differentialgeometrin, som kan ligga till grund för vidare studier i ämnet eller dess tillämpningar.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Engelska B / Engelska 6
Slutförd kurs i SF1677 Analysens grunder.
Rekommenderade förkunskaper
SF2700 Analys gk och kunskaper i flervariabelanalys, eller motsvarande kunskaper.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- TEN1 - Tentamen, 7,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator beslutar, i samråd med KTH:s samordnare för funktionsnedsättning (Funka), om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning. Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.