Härledning av neutrontransportekvationen (NTE), grundläggande egenskaper hos NTE, lösningsmetodik för NTE, inklusive approximationer. Sn-metoden för numeriska lösning av NTE. Härledning av den kinetiska ekvationen, dess egenskaper och lösningsmetoder.
SH2615 Neutrontransportteori 6,0 hp
Denna kurs är under avveckling.
Sista planerade examination: HT 2026
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagd
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan SH2615 (VT 2022–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter kursen ska studenten kunna tillämpa neutrontransportekvationen för att lösa olika problem inom ramen för reaktorfysiken.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Avklarad kurs i reaktorfysik kurs eller motsvarande.
Engelska B/Engelska 6
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgifter, 2,0 hp, betygsskala: P, F
- PRO1 - Projektrapport, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator beslutar, i samråd med KTH:s samordnare för funktionsnedsättning (Funka), om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning. Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Godkänt betyg på alla moment.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.