SH262V Kärnbränslecykeln: Geologiskt slutförvar i prekambriska berggrunden 7,5 hp
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
- Nuclear energy and nuclear fuel cycle primer
- Petrology and mineralogy
- Plate tectonics
- Metamorphism
- Quaternary geology
- Hydrogeology in soil
- Hydrogeology in fractured bedrock
- Hydrogeochemistry
- The KBS method
- Social aspects of storing of nuclear waste
Fieldwork and laboratory work at Äspö Hard Rock Laboratory
Lärandemål
Upon completion of the course students are expected to be able to:
- understand environmental and radiological issues related to nuclear fuel cycle and spent nuclear fuel
- create and present a geological map of a limited area
- create and present a tectonic map of limited area
- present a 3dimensional geological presentation of the mapped area
- describe the Precambrian rocks and minerals in the mapped area
- describe the distribution of soils in the mapped area
- compile a summary of the hydrogeological conditions in the mapped area
- present the KBS method for storing nuclear waste in Precambrian rocks
- compile a summary of the social aspects of storing nuclear waste
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kandidatexamen i teknik eller naturvetenskap samt dokumenterade kunskaper i engelska motsvarande Engelska B/Engelska 6.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Scientific reports and articles related to geological storage handled to the students at the beginning of the course and available on the course web-page
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- EXA1 - Examen, 4,0 hp, betygsskala: P, F
- PRO1 - Labbprojektuppgift, 3,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examination is based on an individual knowledge test and the written and oral presentation of an individual field work project at Äspö Laboratory
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.