SH2703 Reaktordynamik och stabilitet 6,0 hp
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen fokuserar på de dynamiska egenskaper hos en kärnkraftanläggning. Exempel på ämnen som behandlas i kursen:
(1) reaktorkinetik och dynamik
(2) punktkinetik- och punktdynamikmodeller,
(3) reaktivitetsåterkoppling och reaktivitetskoefficienter,
(4) reaktorstabilitet – instabilitetsmekanismer,
(5) instabiliteter vid tvåfasströmning.
Lärandemål
Kursens mål är att ge en djupare analys av reaktordynamik och stabilitet. Efter fullgjord kurs skall studenten kunna:
(a) beskriva hur reaktorns effektgenerering utvecklas med tiden,
(b) formulera en enkel numerisk modell till reaktordynamiksimulering,
(c) formulera, analysera och läsa enkla problem med relevans till reaktordynamik och stabilitet,
(d) utföra en analys av reaktorn och anläggningsstabilitet,
(e) reflektera över stabilitetsmarginaler i en reaktor under normal drift.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Rekommenderade förkunskaper: SH2701 och SH2702 eller liknande kurser.
Engelska B/Engelska 6
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INLA - Inlämningsuppgift, 2,0 hp, betygsskala: P, F
- PRO1 - Projektuppgifter, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Inlämningsuppgifter (INLA, 2 hp).
En muntlig tentamen (TEN1; 4 hp).
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.