Grupper av teknologer om 2 – 3 personer studerar varsin historisk upptäckt eller historisk person med bakgrund annat än den för forskare vanliga i sin tidsepok. Typiskt kvinnor och/eller icke västeuropeisk bakgrund och/eller upptäckare/uppfinnare med funktionshinder.
SK1116 Fysik, tilläggskurs med jämställdhets-, mångfald- och likabehandlingsperspektiv 1,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2019
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Teknologen ska efter kursen ha:
-
Fått en vidgad syn på var, hur och ur vilken bakgrund fysikaliska upptäcker och uppfinningar skett
-
Tränat presentation inför större grupp mha presentationsprogram med låsta tidsramar
-
Tränat informationssökning huvudsakligen på nätet
-
Förstå normbrytandets fördelar ur kreativitetssynpunkt
Med "fysikaliska" avses fysik i en mycket vid mening, dvs inkluderande gränslandet till matematik, astronomi och kemi.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
De som läst eller läser grundläggande fysikkurs på KTH eller motsvarande.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Ingen.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- SEM1 - Seminarium, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Kursen examineras genom ett godkänt seminarium SEM1, samt närvaro på övriga seminarier.
Övriga krav för slutbetyg
-
SEM1, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.