Projekt i Afrika via KTH Global Development Hub
Studera vid en av KTH:s partneruniversitet i Botswana, Kenya eller Tanzania via KTH Global Develpment Hub. På plats får du ta dig an en global samhällsutmaning i en lokal kontext. Samarbeta med beslutsfattare och civilsamhället och få färdigheter för att driva initiativ för hållbar teknik i Afrika och på andra håll.
KTH Global Development Hub (GDH) bedriver en samordnad utbildnings- och innovationsverksamhet för global hållbar utveckling i nära samarbete med ett antal universitet i Afrika söder om Sahara. Genom GDH kan du få en möjlighet att resa till Afrika under fyra till sex månader och medverka i projekt som handlar om att ta fram lösningar på lokala samhällsutmaningar kopplade till FN:s globala hållbarhetsmål.
Du kan välja mellan tre olika upplägg för ditt utbyte hos KTH:s GDH-partners i Afrika. I projektkursen kommer du att vara en del av ett multidisciplinärt studentteam i ett utmaningsdrivet projekt som utvecklar lösningar på lokala samhällsutmaningar.
- Obligatorisk projektkurs (motsvarande 10 hp) + examensarbete på kandidatnivå (KEX) + valbara kurser.
- Obligatorisk projektkurs (motsvarande 10 hp) + valbara kurser.
- Examensarbete på masternivå (MEX).
Kontakta Erika Svensson Rössner för mer information och förslag på ämnesområden för KEX och MEX.
Botswana
Universitet: Botho University i Gaborone, Botswana
Terminstider: Vårtermin: mitten av januari till mitten av maj. Hösttermin: juli till december.
Poängsystem: 60 credits motsvarar 30 hp
Länk till Botho University: botswana.bothouniversity.com/courses/
Information om projektkursen Innovation for Sustainable Development. Projektet kan till exempel handla om vattenförsörjning, energi eller stadsplanering:
Mer information om projektkursen (pdf från Botho University) (pdf 222 kB)
Kenya
Universitet: Strathmore University i Nairobi, Kenya
Terminstider: period 4 (april-slutet av juli)
Poängsystem: En termin på Strathmore har som standard 315 kontakttimmar. En standardkurs består av 45 kontakttimmar och motsvarar 3 Credits. Den obligatoriska projektkursen är värd 6 Credits, vilket motsvarar 8 hp på KTH. En heltidstermin på 15 veckor på Strathmore ger 21 Credits (normalt fördelade på 7 olika kurser) och motsvarar 28 hppå KTH.
Länk till Strathmore University: strathmore.edu/faculty-schools/
Information om projektkursen. Projektet kan till exempel handla om samhällsutmaningar kopplade till hållbar utveckling och ICT:
Mer information om projektkursen (pdf från Strathmore University) (pdf 258 kB)
Tanzania
Universitet: University of Dar es Salaam (UDSM) i Dar es Salaam, Tanzania
Tidsperiod: P2 online (november-december, se upplägg för den obligatoriska kursen), vårterminen på plats i Dar es Salaam (mitten av januari-mitten av juli)
Poängsystem: 60 credits motsvarar 30 hp.
Länk till UDSM: www.udsm.ac.tz/web/index.php/
Information om projektkursen Problem Driven Group Project:
Mer information om projektkursen (pdf från UDSM) (pdf 366 kB)
Förutsättningar
Om du inom GDH-utbytet vill skriva ditt kandidat- eller masterexamensarbete behöver du i ansökan ladda upp ett projektförslag för ditt examensarbete istället för kurslistan.
Utifrån din ansökan görs ett urval där dina studiemeriter och lämplighet för det aktuella projektet bedöms. Sökande kallas till intervju som en komplettering av ansökan. Bedömning av ansökan görs av KTH Global Development Hub och lärare från berörda program och utbytesuniversitetet.
Om du vill skriva ditt examensarbete på kandidat- eller masternivå måste du möta ditt programs behörighetskrav för examensarbete vid tillfället för utbytet. Du måste själv säkerställa att du kan tillgodoräkna de eventuella kurser du läser under utbytet i din KTH-examen. GDH kan dock hjälpa till med kommunikationen med ansvarig för ditt program.
Observera att deltagande i GDH inte påverkar dina möjligheter till framtida utbytesstudier, dvs. du räknas som en student i kvotgrupp 1 eller 2 om du söker utbyte efter att nominerats till en GDH-plats.
Kontakt
Inpireras av tidigare studenters berättelser
Informeras och inspireras av tidigare studenters erfarenheter av KTH Global Development Hub genom att läsa deras reseberättelser.
- Botswana, Dominik Andraszek (Media Technology), 2023 (pdf 531 kB)
- Kenya, Kristy San (Design och produktframtagning 300 hp), 2023 (pdf 844 kB)
- Botswana, Nina Fröjdholm (Design och produktframtagning 300 hp), 2022 (pdf 3,1 MB)
- Kenya, Adam Torebrandt (Energi och miljö 300 hp), 2022 (pdf 1,7 MB)
- Kenya, Alice Lagerhammar (Energi och miljö 300 hp), 2022 (pdf 1,3 MB)
- Kenya, Noah Sandgren (Energi och miljö 300 hp), 2022 (pdf 555 kB)
- Kenya, David Jacobsson (Informationsteknik 300 hp), 2018 (pdf 1,4 MB)
- Kenya, Sofie Bokfors (Industriell ekonomi), 2018 (pdf 1,4 MB)
- Kenya, Jonathan Rintala (Industriell ekonomi 300 hp), 2018 (pdf 1,5 MB)