Hundra masterstudenter bygger Stanfordinspirerade elbilar

Studenter på maskinkonstruktion bygger elbil
Masterstudenter bygger och testar eldriven lådbil.
Publicerad 2011-09-01

Masterstudenterna i maskinkonstruktion på KTH får en rivstart på sina studier redan första skolveckan i år. I ett koncept med inspiration från Stanford University i USA bygger de elmotordrivna lådbilar. Uppstartsveckan avslutas fredag 2 september med en nyinstiftad tävling som avgörs vid parken utanför KTH Maskinkonstruktion vid Brinellvägen på KTH:s campus. En tävling som är öppen för alla intresserade att besöka.

Under tävlingen Cap Kick Trophy ska masterstudenterna som kommer från olika inriktningar (Integrerad produktutveckling, Maskinkonstruktion, Förbränningsmotor samt Design och Produktframtagning) finna bästa lämpliga lösning för att ta sig på en fördefinierad bana på snabbast möjligaste tid. För att spetsa till det hela måste en vattenbehållare transporteras hela vägen och vid eventuellt spill kommer tidstillägg att delas ut. En jury – där Larry Leifer, Stanford University och hedersdoktor vid KTH, ingår – kommer slutligen att dela ut pris för bästa design samt bästa innovation vid sidan om det snabbaste ekipaget i huvudtävlingen.

Syftet med den inledande praktiskt inriktade kursveckan och tävlingen är att ge studenterna en kickstart i de högre kurs-projekt de jobbar med på sina respektive masterprogram på KTH.

– Efter en omläggning av kurserna har de nu nästan tre månaders uppehåll från sina påbörjade projekt och vi lärare vill ju inget hellre än att få i gång dem så taggade som möjligt med en gång. Därför ville vi prova på en integrerat utvecklingsprojekt första veckan där fokus för alla projektgrupper ligger på en gemensam nämnare, att bygga eldrivna lådbilar, säger Anders Berglund, forskare inom integrerad produktutveckling och en av initiativtagarna till elbilsprojektet.

Genom att arbeta i projekt tillsammans får studenterna möjlighet att lära sig av varandra, konstaterar han. Det gör dem bättre förberedda inför den mångfald av uppgifter som väntar dem i olika utvecklingsmiljöer efter att de har tagit examen.

– Det ligger också en internationell prägel på evenemanget då flertalet av studenterna kommer från andra länder, exempelvis Indien och Kina, säger Anders Berglund.

Genom att hålla en intensiv vecka med olika faser – ide och design till utveckling och sluttest ligger uppgiften väl i linje med tanken bakom utbildningsmodellen CDIO, konstaterar han. CDIO är en relativt ny modell för utbildning av ingenjörer där studenterna får arbeta mer med konkreta ingenjörsmässiga projekt. Anders Berglund har jobbat med KTH:s CDIO-övergripande spår kring innovation i utbildningen och veckans elbilsprojekt har tydliga kopplingar till att praktisk hantera en designutmaning där resultatet inte bara ska vara funktionsdugligt utan även ha en smart design och visa prov på nytänkande och innovationsförmåga.

Tävlingen Cap Kick Trophy är öppen för allmänheten och avgörs fredag 2 september klockan 13 vid parken utanför KTH Maskin på Brinellvägen på KTH:s campus. Demontering av ekipagen och prisceremoni startar klockan 17.30

Håkan Soold