KTH:s segersvit fortsätter

Publicerad 2010-10-06

Under helgen gick Nordiska mästerskapen i programmering av stapeln på 15 universitet i Danmark, Finland, Island, Norge och Sverige. Resultatet för KTH blev strålande med en första-, tredje- och femteplats.

Lukáš Poláček tränade KTH-lagen i Nordiska mästerskapen i programmering

Tävlingen var mycket spännande. Ett lag från Helsingfors tog snabbt ledningen och höll den sedan under tre av tävlingens fem timmar. Lag Bernhardsson från KTH tog sakta men säkert över ledningen från det finska laget och med en stark avslutning säkrade de vinsten. Deras seger innebär att KTH har vunnit Nordiska mästerskapen samtliga nio år som tävlingen har arrangerats.

KTH-laget Nada som knep bronsmedaljen gjorde även de en bra tävling. Trots att de flesta lagen består av tre personer hade Nada enbart två lagmedlemmar.

– Vi har tränat hårt inför den här tävlingen, och resultatet är fantastiskt. Lag Nada började tävla ihop för bara några dagar sedan, så vi har gott hopp om att de ska lyckas i Tyskland i november, säger Lukáš Poláček, KTH-studenten som tränat KTH-lagen inför tävlingen.

Nästa steg är en resa till Bremen, Tyskland i november där Nordvästeuropeiska mästerskapen avgörs, och en plats i VM-finalen hägrar.

KTH-lag har lyckats ta sig till VM-final åtta av de senaste nio åren. I tävlingen deltog sammanlagt 232 nordiska lag, varav 82 svenska.

För mer information, kontakta Lukáš Poláček på 072 - 018 78 38 eller polacek@kth.se.

Slutresultatet från Nordiska mästerskapen i programering finns här

Peter Larsson