Vad räcker Erasmusbidraget till?

För de utlandsstudier som ingår i Erasmus+ kan man söka Erasmusstipendiet. Som jag berättade lite om i mitt tidigare inlägg Erasmus – Vad är det?, så är Erasmusbidraget relativt stort då du i princip är garanterad stipendiet om du gör ett utbyte inom Erasmusprogrammet.

Hur stort stipendiet är beror främst på var någonstans du planerar att åka, då länderna som ingår i Erasmusprogrammet (programländer) är uppdelade i olika bidragsnivåer beroende på hur dyrt det är att leva i landet (generellt sett, hur EU/Erasmus ser på det). Tyskland tillhör den gruppen av länder som ska vara billigare att leva i, och därför får man ett lägre bidrag per månad, jämfört med ett land som anses vara dyrt att leva i – exempelvis Danmark (se bild nedan, från KTH:s hemsida).

Här är en överblick över de programländer som ingår i Erasmus+ och vilket månadsbidrag man kan få beroende på vilket land man väljer att göra utbytesstudier i.

För min del räckte inte Erasmusstipendiet mer än till majoriteten av min hyra varje månad i München. München är en väldigt dyr stad (särskilt jämfört med andra städer i Tyskland), och bostadshyrorna är väldigt liknande i pris till dess motsvarigheter i Stockholm. Jag är dock väldigt tacksam för att jag hade Erasmusbidraget, då det som sagt var en stor hjälp till att kunna betala hyran utan att behöva ta från tidigare sparade pengar. Glöm inte att du även kan söka CSN för dina utbytesstudier (oavsett om du gör utbyte i Europa eller i andra världsdelar). För mig var Erasmusbidraget i kombination med CSN tillräckligt för mig att kunna leva ett normalt studentliv i München och ändå kunna turista lite då och då – både i München och andra städer/platser i Tyskland

Hej! Jag heter Signe Stéen och jag läser mitt fjärde år på Civilingenjörsprogrammet Maskinteknik och mitt första år på mastern Industriell Produktutveckling - Mekatronik. Jag gjorde utlandsstudier inom utbytesprogrammet Erasmus på Technische Universität München (TUM) i Tyskland under mitt tredje år som civilingenjörsstudent (läsåret 2019/2020).