Teknikstrul på andra sidan Atlanten

Hej allihopa,

Det här inlägget kommer lite senare än jag egentligen planerat pga som rubriken säger teknikstrul! Jag tänkte därför fokusera detta inlägg på just hur man löser problem som kan dykas upp när man är långt ifrån sina hemmatrakter och om att våga be främlingar om hjälp för att lösa jobbiga situationer.

Först lite bakgrund, jag vaknade fredag morgon med att min dator gått in i ett säkerhetsläge där man behöver en särskild kod för att lösa upp den. En kod som jag inte hade för att jag aldrig aktiverat läget, därav dilemmat. Jag tänker inte gå in på massa detaljer (så ni datorintresserade får lämna en kommentar om ni vill ha en utförlig förklaring :)), men efter x antal timmar med att försöka lösa problemet via min mobil, ha kallat in min pappa som it-support via zoom och en hel del stress över att vara utan dator mitt i terminstarten så landade jag i att datorn skulle kunna räddas men att hårddisken skulle behöva tömmas och Windows skulle behöva ominstalleras.

Nu till delen om att be främlingar om hjälp. För att kunna ominstallera Windows så behövde jag en fungerande PC och en USB-sticka att ladda ner programmet på. En USB-sticka kan man ju lätt fixa men en PC vill man ju inte direkt köpa för bara behöva användas i 30 min. Jag måste erkänna att det tog emot riktigt mycket att be människor här om hjälp, särskilt när jag bara varit här en vecka och bara känner folk ytligt än så länge, så jag gjorde det mesta för att inte behöva göra det. Provade diverse datasalar på universitet (krävdes admin tillåtelse) och en housemate som jag iaf känner lite mer (hon hade dock en Mac). I slutändan fick jag ändå acceptera ångesten över att be främlingar om hjälp och slänga iväg ett meddelande i gruppchatten med (170!) internationella studenter och fråga om nån kunde låna mig en dator. Det visade sig underbart nog att en kille t o m hade med en USB-sticka med Windows klart så nu har jag en fungerande dator igen (visserligen delvis inställd på spanska pga han var från Argentina men klagar ej).

Summa summarum, jobbiga saker kan hända även på ett utbyte men det mesta löser sig ju trots allt! De flesta är även riktigt hjälpsamma i jobbiga situationer och hade jag frågat om hjälp tidigare hade jag nog sparat några timmar av mitt liv, lesson learned! Nu ska jag iväg på en farmers market och åka lite skridskor med några internationella studenter, kanske att nästa inlägg handlar om det:)

Tills dess, ha det gott!

En kommentar till “Teknikstrul på andra sidan Atlanten”

1. låter ju lite jobbigt, men bra att det gick bra sen