Gandia del 1: Stranden

¡Vamos a la playa!

Något som verkligen präglar tiden för en student här i Gandia är att man får lära känna så många nya människor. Jag har hört något om att vi är omkring 120 studenter från hela Europa och t.om. någon från Brasilien.

En normal dag brukar gå till så att vi går i skolan på morgonen och berikar våra kunskaper i spanska, vanligtvis följt av några timmar på stranden och avslutningsvis börjar aktiviteterna till kvällen som brukar rundas av med någon form av middag tillsammans med andra studenter.

Tyvärr lyckades jag inte komma i kontakt med någon som kunde få in mig i en spanska grupp, men för mig är det helt okej eftersom jag ändå hade tagit kvällskurser i spanska B2 på KTH. Vilket är den graden av spanska man bör ha läst innan man kommer till Valencia om man vill läsa kurser på just spanska. Dock hade det varit bra såklart om jag hade kunnat läst kursen bara för att ha fräschat upp mina spanska kunskaper innan studierna börjar på riktigt. Men jag tänker att jag ändå kommer få öva upp min spanska till vardags, t.ex. när man ändå är i plugget eller ska bemöta verkligheten. Det kommer komma ett inlägg där jag kommer förklara mer vad som hände och hur man undviker att göra samma misstag.

Men tillbaks till stranden!

Varje dag så brukar något inslag av häng på stranden uppstå. Här spelas det flitigt med Volleyboll och många ligger också intill för att sola. Vattnet är skönt, helt klart varmare än jag någonsin har upplevt längst med någon svensk kust. Enligt källor på internet så har temperaturen i vattnet legat strax över 26 grader Celsius. Dessutom är det väldigt salt, så har man badat på västkusten eller i saltvatten utomlands så vet man hur salt det kan bli.

På kvällarna brukar det uppstå någon form utav häng på stranden, ibland med inslag av hämtpizza.

Hoppas ni blir lite mer taggade på att komma ner hit till Gandia och uppleva för er själva den härliga stämningen och uppvärmningen inför eventuella studier på UPV i Valencia!

¡Nos Vemos!

Hejsan! Jag heter Emil och är masterstudent på Medicinsk Bioteknologi. Just nu läser jag mitt femte år på Universitat Politècnica de València (UPV) via KTH:s utbytesprogram. Följ med mig i mitt bloggande där jag berättar om hur det är att leva och studera i Spanien! ¡Hasta luego!